ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Απαιτητική χρονιά το 2020, αλλά καλύτερη από το 2019

Στις Παραχωρήσεις τα μέτρα απέδωσαν. Αύξηση 25.000 οχημάτων στην Αττική Οδό τη Δευτέρα 4 Μαΐου. Τι ειπώθηκε για το ενδεχόμενο αύξησης της τιμής των διοδίων. Εντός εβδομάδων οι υπογραφές για τη Μαρίνα Αλίμου. Οι επιπτώσεις στην Κατασκευή και το φιλόδοξο πλάνο στις ΑΠΕ.

Το 2020 θα είναι μια απαιτητική χρονιά για τον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, αλλά θα αποδειχθεί καλύτερη από το 2019, από πλευράς κερδοφορίας. Την ανωτέρω εκτίμηση διατύπωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, στην τηλεδιάσκεψη της διοίκησης με τους επενδυτές για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2019.Όπως εξήγησε ο κ. Καλλιτσάντσης, οι επιχειρηματικές δραστηριότητες του Ομίλου επηρεάστηκαν, σε διαφορετικό βαθμό, από την πανδημία, ωστόσο η διοίκηση παραμένει σε επαγρύπνηση για το πώς θα εξελιχθούν οι επιπτώσεις στην οικονομία τους επόμενους μήνες, θέτοντας ως βασικές της προτεραιότητες την απρόσκοπτη συνέχιση του μετασχηματισμού του Ομίλου, τη διασφάλιση των δραστηριοτήτων του και την ελαχιστοποίηση του οικονομικού αντίκτυπου σε αυτές. Με εξαίρεση τον Κλάδο των Παραχωρήσεων και της Ανάπτυξης Ακινήτων που έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την απαγόρευση κυκλοφορίας, όλες οι δραστηριότητες του Ομίλου, όπως οι κλάδοι της Κατασκευής, των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και του Περιβάλλοντος αντιμετωπίζουν αυτήν την εξαιρετικά απαιτητική κατάσταση με ικανοποιητικό τρόπο.

Στις Παραχωρήσεις τα μέτρα απέδωσαν

Όπως ανέλυσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου, πλέον το χαρτοφυλάκιο των Παραχωρήσεων περιλαμβάνει 5 αυτοκινητοδρόμους, συμμετοχές σε Σταθμούς Αυτοκινήτων με περισσότερες από 7.000 θέσεις στάθμευσης και μία μαρίνα. Στον κλάδο των Παραχωρήσεων, τα μέτρα προστασίας που εφαρμόστηκαν από νωρίς, τελικά απέδωσαν και «εκτός από την αναμενόμενη πτώση της κυκλοφορίας ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα της απαγόρευσης κυκλοφορίας, δεν έχουμε βιώσει καμία σημαντική αναστάτωση στη λειτουργία και τη συντήρηση των αυτοκινητοδρόμων», εξήγησε ο κ. Καλλιτσάντσης.Συνολικά, ο ημερήσιος όγκος κίνησης στις Παραχωρήσεις μειώθηκε κατά περίπου 70% την περίοδο από 23 Μαρτίου έως 28 Απριλίου έναντι της ίδιας περιόδου του προηγούμενου έτους, αν και ο συνολικός όγκος κίνησης στην Αττική Οδό μειώθηκε μειωθεί κατά περίπου 25% από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, ως αποτέλεσμα της πανδημίας.

Αύξηση 25.000 οχημάτων στην Αττική Οδό τη Δευτέρα

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η διοίκηση στην τηλεδιάσκεψη, χθες Δευτέρα 4 Μαΐου, την πρώτη μέρα μερικής άρσης των περιοριστικών μέτρων, καταγράφηκε αύξηση 25.000 αυτοκινήτων στην Αττική Οδό, σε σύγκριση με τις 23 Μαρτίου όταν επιβλήθηκε ο περιορισμός και η κυκλοφορία έφτασε στο κατώτατο σημείο.Πιο συγκεκριμένα, από τις 06:00 το πρωί μέχρι τις 12:00 το μεσημέρι, 55.000 αυτοκίνητα χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό, σε σχέση με τα 30.000 αυτοκίνητα που καταγράφηκαν για τις ίδιες ώρες τη Δευτέρα 23 Μαρτίου, ημέρα εφαρμογής του lockdown. Βεβαίως ο στόχος για τα περίπου 100.000 αυτοκίνητα που χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό κατά τις ίδιες ώρες της αντίστοιχης Δευτέρας του περασμένου έτους είναι ακόμη μακριά.Ερωτηθείς ο κ. Καλλιτσάντσης για ενδεχόμενες αυξήσεις διοδίων στην Αττική Οδό απάντησε ότι «είναι πολύ νωρίς να συζητήσουμε για το ποιες δράσεις θα λάβουμε στο μέλλον, σαφώς όμως και δεν θέλουμε να αποθαρρύνουμε σε αυτή τη φάση τους χρήστες που μόλις ξεκινούν να επανέρχονται στον δρόμο με μία αύξηση της τιμής των διοδίων. Σε αυτή τη φάση, απλώς ενημερώσαμε επισήμως το κράτος για την κατάσταση που επικρατεί και πρόκειται να προχωρήσουμε σε αποφάσεις όταν έχουμε μεγαλύτερη ορατότητα για το τι έρχεται μπροστά μας το επόμενο διάστημα».Κληθείς από την πλευρά του ο οικονομικός διευθυντής της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, Μάνος Χρηστέας, να σχολιάσει τα αιτήματα για αποζημιώσεις στην Αττική Οδό, σημείωσε πως ο Όμιλος σε αυτή τη φάση δεν είναι ακόμη σε θέση να εκτιμήσει την πλήρη επίπτωση της πανδημίας και για αυτό δεν έχει καταθέσει κανένα αίτημα για κάποιο συγκεκριμένο πόσο. «Πρώτα θα πρέπει να ολοκληρώσουμε την άσκηση σχετικά με το ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό το ποσό βάσει των επιπτώσεων του COVID-19 και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε ανάλογα. Σαφώς, όταν θα έχουν πλήρη εικόνα θα επανέλθουμε», τόνισε.

Εντός των επόμενων εβδομάδων οι υπογραφές για τη σύμβαση της Μαρίνας Αλίμου

Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές της σύμβασης για το έργο παραχώρησης της Μαρίνας Αλίμου, καθώς, όπως εξήγησε ο κ. Καλλιτσάντσης, ο κορονοϊός αναπόφευκτα καθυστέρησε τη διαδικασία.Υπενθυμίζεται εδώ ότι η θυγατρική του ΕΛΛΑΚΤΩΡ, η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ αναδείχθηκε το 2019 προτιμητέος επενδυτής για την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου, ένα έργο 40 + 10 χρόνων.«Ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ διαφοροποιεί περαιτέρω το χαρτοφυλάκιο των Παραχωρήσεων με το έργο της Μαρίνας Αλίμου, το μόνο σημαντικού μεγέθους έργο Παραχώρησης που έχει δημοπρατηθεί πρόσφατα», τόνισε χαρακτηριστικά ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου.

Περιορισμένες οι επιπτώσεις της πανδημίας στην Κατασκευή

Όπως αποκάλυψε ο  Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου, οι επιπτώσεις της πανδημίας στην Κατασκευή ήταν περιορισμένες. Υπήρξε μόνο ένα εργοτάξιο στην Ξάνθη το οποίο σταμάτησε τη λειτουργία του για λίγες μόνο ημέρες, καθώς γειτνίαζε με τη ζώνη καραντίνας που είχε επιβληθεί στα γύρω χωριά. «Η εφοδιαστική μας αλυσίδα παντού φαίνεται επίσης πως λειτούργησε και λειτουργεί ομαλά. Έχουμε κάποιες καθυστερήσεις σε επίπεδο προμηθειών, ωστόσο, αυτές δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Προς στιγμή, σε επιχειρησιακό επίπεδο δεν αντιμετωπίζουμε κάποια σημαντική απειλή. Είναι επίσης πολύ σημαντικό πως δεν είχαμε κανένα απολύτως κρούσμα του COVID-19 στα εργοτάξιά μας, κάτι που φυσικά μας βοήθησε πολύ στο να μην έχουμε σημαντικές καθυστερήσεις», πρόσθεσε ο κ. Εξάρχου.Από την πλευρά του ο κ. Καλλιτσάντσης αναγνώρισε πως στην Κατασκευή, το 2019 ο Όμιλος έκανε αποφασιστικά βήματα, όπως η διακοπή δραστηριοτήτων σε έργα που παράγουν ζημίες και ο περιορισμός της διεθνούς δραστηριότητας του Ομίλου, με ταυτόχρονη εστίασή της στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, όπου το περιθώριο EBITDA των δύο αυτών χωρών ήταν θετικό. Πέρα από τις δύο αυτές χώρες, ο Όμιλος παραμένει ενεργός στο Κατάρ μόνο στον τομέα παροχής υπηρεσιών Facility Management.Για το 2020, στόχος είναι η αποτελεσματική αναδιάταξη της Κατασκευής, έτσι ώστε να λειτουργεί κερδοφόρα με μια στοχευμένη, περισσότερο εστιασμένη γεωγραφικά στρατηγική, καθώς μπορεί ξανά να φέρει προστιθέμενη αξία, όπως το έχει κάνει στο παρελθόν. Για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, άλλωστε, η Κατασκευή θεωρείται ένας κλάδος «enabler», με στόχο να παράσχει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις τρεις υπόλοιπες αναπτυξιακές μηχανές του Ομίλου, ήτοι τις Παραχωρήσεις, τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και τη Διαχείριση Απορριμμάτων.Σε σχετική ερώτηση για την ανάλυση του ανεκτέλεστου της Κατασκευής, ο  κ. Εξάρχου ανέφερε πως «το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο το 2019 επηρεάστηκε από μια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου το 2018 που δημιούργησε εμπλοκή σε όλες τις κατασκευαστικές εταιρείες της περιοχής ως προς την υπογραφή των συμβολαίων. Ως αποτέλεσμα, η ΑΚΤΩΡ έχασε συμβόλαια προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα. Επίσης, η απόφαση αυτή επηρέασε και το χρονοδιάγραμμα υπογραφής των έργων Lot 1 και 3 στη Ρουμανία και συνέχισε να επηρεάζει το χρονοδιάγραμμα υπογραφής του Lot 3. Έχουμε πλέον υπογράψει για τα έργα Lot 1 και 3 στη Ρουμανία και αναμένουμε την υπογραφή του Lot 2 εντός του Ιουλίου του 2020. Η καθυστέρηση πάντως στα παραπάνω έργα οφειλόταν στα ζητήματα ανταγωνισμού που έθιγε η συγκεκριμένη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και το ζήτημα έχει πλέον διευθετηθεί σε συνέχεια σχετικής νομοθετικής ρύθμισης οπότε δεν επηρεάζει μελλοντικά έργα».Στην παρούσα φάση, συνέχισε ο κ. Εξάρχου, το ανεκτέλεστο του Ομίλου εστιάζει στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, ενώ στο Κατάρ, μετά την ολοκλήρωση της Χρυσής Γραμμής του Μετρό, δεν υπάρχει πλέον κατασκευαστικό ρίσκο, καθώς η ΕΛΛΑΚΤΩΡ διατηρεί πλέον αποκλειστικά συμβόλαια παροχής υπηρεσιών Facility Management. «Δεν αναμένουμε την υπογραφή κάποιου νέου κατασκευαστικού συμβολαίου στη Ντόχα εντός του έτους, αναμένουμε ωστόσο συμβόλαια στην Ελλάδα και τη Ρουμανία», συμπλήρωσε. Το σημαντικότερο εξ αυτών είναι, σύμφωνα με τον κ. Εξάρχου, η Γραμμή 4 του Μετρό, για την οποία ο Όμιλος συγκεντρώνει πιθανότητες 50% υπογραφής, ενώ ελπίζει ότι θα είναι ένα από τα έργα που θα υπογραφούν εντός του έτους. «Δεν είναι βέβαιο, αλλά είναι πιθανό», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Εξάρχου.

Συνεχίζεται το φιλόδοξο πλάνο επέκτασης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας

Σύμφωνα με τον κ. Καλλιτσάντση, στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς αυξήθηκε κατά 106 MW στα 401 MW στο τέλος του 2019, σημειώνοντας 35% αύξηση σε σύγκριση με το τέλος του 2018. Στο πρώτο τρίμηνο του 2020, επιπλέον 90 MW τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία, αυξάνοντας έως τις 31/3/2020 τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ του Κλάδου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στα 491MW, γεγονός που αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω το EBITDA του Κλάδου στο μέλλον.«Ο κλάδος των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας συνεχίζει το φιλόδοξο πλάνο επέκτασής του και παρά το γεγονός ότι η ολοκλήρωση των 88 MW μπορεί να καθυστερήσει λόγω της πανδημίας, αναμένουμε να επιτύχουμε τον στόχο μας των 579 MW συνολικής εγκατεστημένης ισχύος το 2021», σημείωσε ο CEO του Ομίλου.«Ο κλάδος του Περιβάλλοντος είναι πολλά υποσχόμενος και η μακροοικονομική προοπτική της Ελλάδας θα προσφέρει πολύ ελκυστικές ευκαιρίες ανάπτυξης, καθώς η χώρα έχει καθυστερήσει να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση με τη διαχείριση απορριμμάτων. Η ΗΛΕΚΤΩΡ, που κατέχει ηγετική θέση στην αγορά διαχείρισης αποβλήτων και στην ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων στην Ελλάδα, είναι σωστά τοποθετημένη προκειμένου να επωφεληθεί από τις εξελίξεις του κλάδου στη χώρα», τόνισε ακόμη.

Προχωρά η Ανάπτυξη Ακινήτων

Όπως εξήγησε ο κ. Καλλιτσάντσης, στον κλάδο Ανάπτυξης Ακινήτων, μέσω της εισηγμένης θυγατρικής REDS, ολοκληρώθηκε η ανάπτυξη της Β΄ Φάσης του Εμπορικού Πάρκου «Smart Park», με την προσθήκη 15.200 τ.μ.Η εμπορική λειτουργία ξεκίνησε τον Νοέμβριο 2019 και έκτοτε έχει επιτευχθεί μίσθωση που αντιστοιχεί σε ποσοστό 80% της μισθωτικής επιφάνειας του νέου κτηρίου.Το Smart Park σημείωσε αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 9%, ενώ οι πωλήσεις των καταστημάτων σημείωσαν άνοδο κατά 13%.Τέλος, σε σχέση με το Cambas Project, προχωρούν με επιτυχία οι διαδικασίες στο στάδιο των ρυθμιστικών διαδικασιών δόμησης.

Μετρό Θεσσαλονίκης

Σε σχέση με το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Εξάρχου εξήγησε πως τα πρόσφατα αιτήματα αποζημιώσεων (claims) αναφέρονται κατά κύριο λόγο στις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν πριν από την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου, πριν δηλαδή το τέλος του προηγούμενους έτους. «Σημειώνουμε πως δεν έχουμε εγείρει κάποιο αίτημα σε σχέση με την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου. Πράγματι, τα claims που έχουμε υποβάλει μέχρι στιγμής αξιολογούνται από τον πελάτη και σε συνάρτηση με τις σχετικές αποφάσεις του, θα εξετάσουμε το πώς θα προχωρήσουμε στη συνέχεια», σημείωσε.

Χρηματοδότηση

Ερωτηθείς, μεταξύ άλλων, ο κ. Χρηστέας για τις ανάγκες ρευστότητας των δραστηριοτήτων, εξήγησε ότι στον τομέα της Ανάπτυξης Ακινήτων, η REDS έχει ολοκληρώσει το επενδυτικό της πλάνο για το προσεχές διάστημα και έχει επαρκή ρευστότητα. Στον τομέα της Κατασκευής, βρίσκονται σε εξέλιξη οι συζητήσεις με τις ελληνικές τράπεζες για την εξασφάλιση επιπρόσθετης χρηματοδότησης, ενώ οι επενδύσεις της δραστηριότητας των ΑΠΕ επίσης έχουν συμφωνηθεί με τις τράπεζες και έχει εξασφαλιστεί πλήρης σχετική χρηματοδότηση.