ΜΜΕ: Ζηµιές πάνω από 200 εκατ. ευρώ φέρνει ο κορωνοϊός

Τα αποτελέσματα της κρίσης του κορωνοϊού αρχίζουν να γίνονται ορατά στα μέσα ενημέρωσης, καθώς η πτώση της διαφήμισης φτάνει και το 40% σε ορισμένες περιπτώσεις, γεγονός που σημαίνει ότι, αν πάει έτσι η κατάσταση έως το τέλος της χρονιάς, όλος ο κλάδος των ΜΜΕ θα έχει πτώση εσόδων από διαφήμιση από 200 εκατ. στην καλύτερη των περιπτώσεων, έως και 350 εκατ. ευρώ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μεγάλο ποσοστό θα εμφανιστεί ως ζημία, δεδομένου ότι η πλειονότητα των ΜΜΕ αντιμετωπίζει ήδη οικονομικές δυσχέρειες. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ιδιαίτερα πιεστικές είναι οι συνθήκες που διαμορφώνονται στους τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας και ήδη κάποιοι μέτοχοί τους ζητούν από την κυβέρνηση να προχωρήσει στην άρση της υποχρέωσης απασχόλησης τουλάχιστον 400 ατόμων. Το αίτημα είναι σαφές για ποιον λόγο υποβάλλεται και είναι σαφές ποιες είναι οι προοπτικές μετά τη λήξη της περιόδου προστασίας.

Γιατί η κυβέρνηση δεν στηρίζει τα Media;

Χωρίς διάθεση ουσιαστικής στήριξης του κλάδου των ΜΜΕ πορεύεται η κυβέρνηση. Σε μια πρωτοφανή υγειονομική κρίση, όπου τα media έχουν καθοριστικό ρόλο, μέχρι και σήμερα δεν έχουν εκπονηθεί ουσιαστικά μέτρα στήριξης του κλάδου. Ζητήματα όπως η χρηματοδότηση του Τύπου –εθνικής εμβέλειας και περιφερειακής– καθυστερούν ανεξήγητα. Η κυβέρνηση δεν υλοποίησε έτοιμες αποφάσεις ύψους 16 εκατ. ευρώ για τον περιφερειακό Τύπο (για 4 χρόνια) και 7,5 εκατ. ευρώ για τις εφημερίδες πανελλαδικής κάλυψης. Ακύρωσε τη νομοθεσία τον περασμένο Δεκέμβριο, πέρασαν 4 μήνες, εκ των οποίων ο τελευταίος μέσα στην καρδιά της πανδημίας. Με τα εργαλείο του νόμου 4487/2017 και την επέκταση που υπήρξε με τον αναπτυξιακό νόμο που ψήφισε η σημερινή κυβέρνηση, θα μπορούσαν άμεσα να επιδοτηθούν άμεσα όλες οι ενημερωτικές εκπομπές σε ραδιόφωνο και εφημερίδες που σχετίζονται με τον κορωνοϊο – υπάρχουν ακόμη επιβαρύνσεις στη φορολογία. Κάθε διαφήμιση έχει ειδικό φόρο τηλεόρασης 5%, ενώ η CosmoteTv και η Nova επιβαρύνονται με ειδικό φόρο συνδρομητική τηλεόραση 10% και ειδικό φόρο Internet 5%.

Η αντίδραση της ΕΙΗΕΑ

Την ίδια ώρα, προς τα τέλη Ιουνίου προσδιορίζουν ανώτατες κυβερνητικές πηγές την υλοποίηση του σχεδίου Πέτσα για τη στήριξη του Τύπου. Και αυτό παρά το γεγονός ότι σε μεγάλο βαθμό έχει ολοκληρωθεί από τον αρμόδιο για τα ΜΜΕ υπουργό η νομοθετική παρέμβαση, που προβλέπει τη στήριξη του πολύπαθου κλάδου των εφημερίδων. Ομως, σε αυτήν τη χρονική συγκυρία και με δεδομένο το γενναίο πακέτο που δόθηκε στα Media από την κυβέρνηση με αφορμή τη διαφημιστική καμπάνια «Μένουμε σπίτι», κρίθηκε σκόπιμο να «κρατηθεί» για ένα διάστημα στο συρτάρι του κ. Πέτσα το σχετικό νομοσχέδιο για τη στήριξη του Τύπου. Η εξέλιξη αυτή ήρθε να εξοργίσει πρώτιστα τον γραμματέα της Ένωσης Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών, Ιωάννη Φιλιππάκη, και ακολούθως τον πρόεδρο, εκδότη της «Real News», Νίκο Χατζηνικολάου. Η αντίδραση των δύο εκδοτών, πέραν της ουσίας των όσων έγραψαν και είπαν, ανέδειξε για άλλη μία φορά και την ανυποληψία της ΕΙΗΕΑ, μιας Ένωσης στην οποία μετέχουν μόνον οι μικροί εκδότες και η οποία, όπως αποδεικνύεται, δεν έχει καμία απολύτως επιρροή στα κέντρα λήψης των κυβερνητικών αποφάσεων. Απεναντίας, η παρουσία του κ. Φιλιππάκη μάλλον αρνητικά ανακλαστικά προκαλεί, αφού δεν έχει κρύψει την αντιπάθειά του προς όσους αποφασίζουν να επενδύσουν δικά τους χρήματα στον Τύπο. Ανάλογη θέση εσχάτως πήρε και ο Νίκος Χατζηνικολάου, ο οποίος μέσα από τη ραδιοφωνική του εκπομπή κατήγγειλε τους «πάμπλουτους μεγαλοεκδότες», οι οποίοι δεν θέλουν να υπάρχουν εφημερίδες «που διευθύνονται από πραγματικούς εκδότες». Ωστόσο, θα είχε ομολογουμένως μεγαλύτερη αξία η παρέμβαση του προέδρου της ΕΙΗΕΑ, αν αναφερόταν και στους «πραγματικούς» εκδότες, που «φεσώνουν» όποιον μιλάει ελληνικά και χρωστούν μυθικά ποσά στο Δημόσιο και στους ασφαλιστικούς φορείς. Σε αυτούς που ζητούν από την Πολιτεία να τους πληρώνει το χαρτί, την εκτύπωση και αν είναι εύκολο και το νοίκι τους.