Τα αιτήματα των εργολάβων για τις συμβάσεις παραχώρησης

Ζητούν παρατάσεις, αποζημιώσεις και χρηματοδοτήσεις!

-Μηνιαία αποζημίωση για τις ζημιές που καταγράφουν λόγω κορωνοϊού αιτούνται Νέα Οδός, Ε65, Ολυμπία Οδός και Μωρέας από τον Κ. Καραμανλή
– Παράταση της σύμβασης για διάστημα που θα καθοριστεί βάσει της ζημιάς αιτείται η Αττική Οδός!
– Ευρεία σύσκεψη στο υπ. Δημοσίων Έργων με συμμετοχή των εργολάβων, του υπουργού και του γενικού γραμματέα. Ενήμερος και ο πρωθυπουργός.



Οι εταιρίες λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων έχουν ενταχθεί στις πληττόμενες επιχειρήσεις και ήδη κάνουν χρήση των ευεργετικών διατάξεων του νόμου. Ωστόσο είναι γεγονός πως ορισμένες εξ αυτών πλήττονται στον μέγιστο βαθμό καταγράφοντας καθημερινά σημαντικές ζημιές. Και όπως όλοι έτσι και οι εργολάβοι των αυτοκινητοδρόμων βρήκαν την ευκαιρία να υποβάλουν πρόσθετα αιτήματα στην κυβέρνηση τα οποία περιλαμβάνουν από παράταση του χρόνου παραχώρησης, μέχρι αποζημιώσεις αλλά και εξτρά χρηματοδοτήσεις προκειμένου να αντεπεξέλθουν, όπως υποστηρίζουν, στις συνθήκες ύφεσης.

– Τι ζήτησαν οι κοινοπραξίες των οδικών αξόνων

Καλά πληροφορημένες πηγές υποστηρίζουν ότι κατ’ αρχήν στο σύνολό τους όλες οι κοινοπραξίες που διαχειρίζονται συμβάσεις παραχώρησης οδικών αξόνων ζήτησαν από την κυβέρνηση πλήθος αιτημάτων και μάλιστα άμεσα.
Νέα Οδός, Ε65, Ολυμπία Οδός και Μωρέας ζήτησαν από το υπ. Δημοσίων Έργων την καταβολή αποζημιώσεων λόγω της ζημίας που καταγράφουν και των διαφυγόντων εσόδων. Η Αττική Οδός ζήτησε παράταση της σύμβασης για διάστημα τέτοιο που θα καθοριστεί αφού πρώτα συνυπολογιστεί το μέγεθος της ζημίας που τελικώς θα καταγράφει.

– Οι μηνιαίες αποζημιώσεις και τα ασφαλιστήρια

Ως προς το θέμα των αποζημιώσεων οι εργολάβοι ζήτησαν παροχή μηνιαίας αποζημίωσης. Ωστόσο το θέμα είναι πως βάσει της κείμενης νομοθεσίας οι αποζημιώσεις παρέχονται εάν αυτό κριθεί απαραίτητο σε εξαμηνιαία βάση. Άρα για να αποζημιωθούν μηνιαίως θα πρέπει να προηγηθεί πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Επιπροσθέτως, για να τεκμηριωθεί βάση αποζημίωσης, πέραν της ζημιάς θα πρέπει να προκύπτει πως τούτη δεν καλύπτεται από ασφαλιστήριο συμβόλαιο για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης όπως αυτή του κορωνοϊού. Κατά πληροφορίες, το υπουργείο ήδη ζήτησε από τις κοινοπραξίες τα ασφαλιστήρια συμβόλαια προκειμένου να αποδειχθεί ότι δεν καλύπτονται. Οι τρεις εξ αυτών απέστειλαν ήδη τα ασφαλιστήρια συμβόλαια ενώ οι άλλες δύο έχουν δεσμευθεί ότι θα τα παράσχουν έως την Δευτέρα.

– Παρατάσεις, έξτρα χρηματοδοτήσεις και προκαταβολές

Όπως ήδη αναφέρθηκε, παράταση της σύμβασης ζήτησε μόνον η Αττική Οδός και τούτο θεωρείται από το υπουργείο εύλογο. Ωστόσο, οι εργολάβοι συνολικά ζήτησαν πρόσθετες παροχές, όπως έξτρα χρηματοδοτήσεις αλλά και προκαταβολές ούτως ώστε να αντιμετωπισθεί η κρίσιμη κατάσταση. Στην κυβέρνηση εκφράζεται ανησυχία για τις εξελίξεις και είναι βέβαιον πως το ζήτημα συνολικά θα εξετασθεί μέσα στο πλαίσιο των θεμάτων της κρίσης και της ενίσχυσης των επιχειρήσεων που σχεδιάζει το Μαξίμου για να αντιμετωπίσει την ύφεση και να αναζωογονηθεί η οικονομία με παροχή ρευστότητας.

– Τηλεδιάσκεψη με Μητσοτάκη – Καραμανλή -­­­­ εργολάβων

Όπως αναφέρουν απόλυτα ηλεγμένες πληροφορίες, την Τετάρτη πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη μεταξύ των μεγάλων εργοληπτικών εταιριών και του υπ. Δημοσίων Έργων Κ. Καραμανλή, στην οποία συμμετείχαν υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου, ο γενικός γραμματέας Γ. Καραγιάννης και ο Γ. Στασινός, πρόεδρος του ΤΕΕ. Στην συζήτηση τέθηκαν όλα τα ζητήματα που αφορούν στον κλάδο και πέραν των οδικών αξόνων. Όπως για παράδειγμα αν θα πρέπει να υπάρξει αποζημίωση και σε άλλες παραχωρήσεις όπως το Αεροδρόμιο στο Καστέλι. Πληροφορίες από παριστάμενους εργολάβους κάνουν λόγο και για ενημέρωση του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη από τους Αν. Καλλιτσάντση, Γ. Περιστέρη, Κ. Μιτζάλη, Ε. Μυτιληναίο και Π. Σουρέτη για να προχωρήσουν δημόσια έργα, ο οποίος άκουσε προσεκτικά τα αιτήματα, φάνηκε γνώστης της κατάστασης και επιφυλάχθηκε να διερευνήσει πιο διεξοδικά το ζήτημα και ζήτησε «να πάψουν να διοχετεύουν την ενέργειά τους στις ενστάσεις» αλλά να επικεντρωθούν στο πώς θα υλοποιηθούν τα έργα. Το υπουργείο Υποδομών το επόμενο διάστημα θα προωθήσει νομοσχέδιο το οποίο θα περιλαμβάνει αλλαγές στον ισχύοντα νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις (ν. 4412/2016). Μεταξύ των μέτρων που συζητούνται είναι και η ένταξη των μεγάλων έργων υποδομής στον νόμο περί στρατηγικών επενδύσεων προκειμένου να επιταχύνεται η διαδικασία των αδειοδοτήσεων. Άλλες ρυθμίσεις θα αφορούν στη διαδικασία αξιολόγησης και επίβλεψης των έργων, στα τιμολόγια κ.λ.π.

– Σύμβουλοι, νομικοί, τραπεζίτες και διαιτησίες

Σε κάθε περίπτωση, όπως συμβαίνει εδώ και χρόνια, είναι βέβαιον πως προτάσεις θα κληθούν να υποβάλουν οι κάθε λογής σύμβουλοι του υπουργείου, νομικοί, μελετητές, επικοινωνιολόγοι, καθώς επίσης άποψη θα έχουν οι τραπεζίτες που δεσμεύουν και καθορίζουν τις χρηματοδοτήσεις. Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι έχει αποδειχθεί πως ενίοτε τραπεζίτες ενδιαφέρονται περισσότερο για την αναγκαιότητα χρηματοδότησης των εργολάβων παρά για το συμφέρον των τραπεζών! Επίσης πρέπει να σημειωθεί πως οι υπηρεσιακοί παράγοντες που χειρίζονται τα θέματα παραμένουν εδώ και χρόνια οι ίδιοι, όπως και οι σύμβουλοι, νομικοί και άλλοι! Και υπενθυμίζεται πως παραδόξως το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει κερδίσει απέναντι σε εργολάβο καμμία υπόθεση διαιτησίας και επιδιαιτησίας! Τυχαίο; Δεν νομίζω! Ας το έχει υπ’ όψιν της και αυτό η κυβέρνηση…