Το ΣτΕ κάνει δεκτές τις προσφυγές Άκτωρ-ΑΒΑΞ για τη γραμμή 4 του μετρό

Σε γόρδιο δεσμό με απρόβλεπτη κατάληξη εξελίσσεται ο διαγωνισμός για την γραμμή 4 του μετρό προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ, μετά την απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας να κάνει δεκτές τις προσφυγές και των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το έργο.

Η είδηση πέφτει ως βόμβα στους κόλπους των υποψηφίων ( ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport και ΑΚΤΩΡ – Ansaldo STP SpA -Hitachi Rail Italy Spa) που προσδοκούσαν ένα διαφορετικό αποτέλεσμα (σ.σ της απόρριψης των ασφαλιστικών μέτρων και του ανοίγματος των οικονομικών προσφορών) καθώς στην χειρότερη εκδοχή ισοδυναμεί με την ακύρωση του διαγωνισμού.

Στην καλύτερη εκδοχή, σύμφωνα με ερμηνείες που έδιναν χθες στελέχη των κατασκευαστικών εταιρειών, το ΣτΕ θα δεχτεί ότι η Αττικό Μετρό δεν αιτιολόγησε επαρκώς την απόφασή της κατά το στάδιο της τεχνικής αξιολόγησης των υποψηφίων, εναντίον της οποίας προσέφυγαν οι δύο κοινοπραξίες και θα επιστρέψει στην Αττικό Μετρό το «μπαλάκι», με την ελπίδα να σωθεί το έργο. Μια τρίτη επιλογή, θα ήταν να δεχτεί την συνέχιση του διαγωνισμού, σενάριο που δεν φαίνεται να συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες.

Αρμόδιες πηγές του υπουργείου Υποδομών επιβεβαίωναν χθες την πληροφορία για την εξέλιξη του διαγωνισμού ωστόσο παρέπεμπαν για τις τελικές κρίσεις στο σκεπτικό της απόφασης που προς το παρόν δεν έχει γίνει γνωστό.

Στις αρχές του έτους και μετά από πολύμηνες καθυστερήσεις που έφεραν οι προσφυγές των δύο αντίπαλων κοινοπραξιών στο διαγωνισμό, το Διοικητικό Συμβούλιο της Αττικό Μετρό, ενέκρινε το ξεπάγωμα του μεγάλου διαγωνισμού, επιτρέποντας να ανοίξουν οι φάκελοι των τεχνικών προσφορών. Να σημειωθεί ότι με βάση τις πληροφορίες που είχαν διαρρεύσει το προηγούμενο διάστημα, η βαθμολογία έδινε ένα μικρό προβάδισμα στην κοινοπραξία υπό την ΑΒΑΞ. Όπως αναμενόταν, η διαδικασία συνοδεύτηκε από εκατέρωθεν προσφυγές (οι εταιρείες ζητούσαν η μία τον αποκλεισμό της άλλης, επικαλούμενες κενά και λάθη στις προσφορές) και ακολούθως ασφαλιστικά μέτρα στο ΣτΕ, τα οποία εκδικάστηκαν προ 15 ημερών, κάνοντας δεκτές τις δύο προσφυγές (κάτι αντίστοιχο είχε γίνει και με το διαγωνισμό για τα δορυφορικά διόδια).

«Ο διαγωνισμός είχε από την αρχή πολλά προβλήματα ανωριμότητας μελετών και ανέφικτων χρονοδιαγραμμάτων, τα οποία υπό άλλες συνθήκες έπρεπε να οδηγήσουν στην ακύρωσή του», αναφέρει αρμόδια πηγή.

Ωστόσο η γραμμή 4 ήταν το μόνο ζωντανό μεγάλο δημόσιο έργο, στο οποίο πόνταρε και η κυβέρνηση για να καλλιεργήσει προσδοκίες στον κατασκευαστικό κλάδο σε μια περίοδο σοβαρού ελλείμματος έργων και τεράστιων οικονομικών προβλημάτων. Παρά το γεγονός μάλιστα, ότι κατά το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν και άλλες δικαστικές εμπλοκές για θέματα ανταγωνισμού που βάρυναν και αυτό το έργο, η κυβέρνηση πήρε την απόφαση να το συνεχίσει.

Μάλιστα για να αποφύγει μια νέα δικαστική απειλή για το διαγωνισμό λόγω της παρέμβασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού στα δημόσια έργα, προχώρησε πέρσι σε ειδική νομοθετική ρύθμιση. Αν τελικά το έργο ακυρωθεί, ο διαγωνισμός είναι βέβαιο ότι θα χρειαστεί μήνες για να επαναπροκηρυχθεί. Πρόκειται για μία εξέλιξη που ενισχύει το κλίμα αβεβαιότητας που προκαλεί στην αγορά η υγειονομική κρίση, η διάρκεια της οποίας εκτιμάται ότι θα δοκιμάσει την βιωσιμότητα, ακόμη και ισχυρών εκπροσώπων της αγοράς.