McKinsey: Οι προκλήσεις για τις επιχειρήσεις από τον κορωνοϊό

Το ξέσπασμα του κορωνοϊού είναι πρωτίστως και κυρίως μια πανανθρώπινη τραγωδία που επηρεάζει εκατοντάδες χιλιάδες άτομα. Έχει επίσης και ολοένα αυξανόμενες επιπτώσεις στην οικονομία. Νέα έκθεση της McKinsey έχει ως στόχο της να δώσει στους επιχειρηματίες μια οπτική για την εξέλιξη της κατάστασης και για τις επιπλοκές που προκαλούνται στις επιχειρήσεις τους.

Ο οίκος αναφέρεται σε τρία σενάρια για την εξέλιξη του ιού και για τις επιπτώσεις του στην οικονομία: την ταχεία ανάκαμψη, την παγκόσμια ύφεση και ύφεση λόγω πανδημίας.

Όπως αναφέρει στο πρώτο σενάριο της ταχείας ανάκαμψης, η ανάκαμψη στην Κίνα ολοκληρώνεται μέχρι τις αρχές του β’ τριμήνου του 2020. Στον υπόλοιπο κόσμο, η ανάκαμψη έρχεται σχετικά γρήγορα, μέχρι τα τέλη του α’ τριμήνου σε Ευρώπη και ΗΠΑ, μετά από μια μεγάλη πτώση στην καταναλωτική ζήτηση. Σε άλλες οικονομίες (Μέση Ανατολή, υπόλοιπο Ασίας, Αφρική και Λατινική Αμερική έχουν διαφορετικό βαθμό επιπτώσεων. Σε αυτό το σενάριο, το παγκόσμιο ΑΕΠ για το 2020 υποχωρεί από το 2,5% που ήταν η προηγούμενη πρόβλεψη στο 2%. Το κινεζικό ΑΕΠ υποχωρεί από περίπου 6% στο 4,7%. Κατά 1% υποχωρεί το ΑΕΠ της Ανατολικής Ασίας και κατά 0,5% το ΑΕΠ άλλων μεγάλων οικονομιών του πλανήτη. Η αμερικανική οικονομία ανακάμπτει μέχρι τα τέλη του α’ τριμήνου. Η Κίνα επιστρέφει σχεδόν πλήρως στη βιομηχανική παραγωγή, ωστόσο η καταναλωτική εμπιστοσύνη δεν ανακάμπτει πλήρως ως το τέλος του β’ τριμήνου.

Στο δεύτερο σενάριο της παγκόσμιας επιβράδυνσης, στην Κίνα η ανάκαμψη ολοκληρώνεται μέχρι τις αρχές του β’ τριμήνου. Ωστόσο οι υπόλοιπες χώρες δεν μπορούν να πετύχουν τον ίδιο βαθμό ελέγχου του ιού με την Κίνα. Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ που περιορίζουν κυρίως σε τοπικό επίπεδο τον ιό, έχουν οικονομική επιβράδυνση μέχρι τα μέσα του β’ τριμήνου. Ορισμένοι κλάδοι, όπως οι αεροπορικές και τα ξενοδοχεία πλήττονται σοβαρά. Αλλοι κλάδοι, όπως η κατανάλωση, σημειώνουν βίαιη πτώση αρχικά, ωστόσο ανακάμπτουν μέχρι τα τέλη του β’ τριμήνου.

Σε αυτό το σενάριο, η μείωση της καταναλωτικής ζήτησης λόγω και των μεγάλων αλλαγών στις καθημερινές συνήθειες των ατόμων έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση κατά 50% του ρυθμού αύξησης του παγκόσμιου ΑΕΠ μεταξύ 1% και 1,5% και την επιβράδυνση (και όχι ύφεση) της παγκόσμιας οικονομίας. Επηρεάζονται περισσότερο μεσαίες επιχειρήσεις, ενώ οι λιγότερο ανεπτυγμένες οικονομίες υποφέρουν περισσότερο από τις ανεπτυγμένες. Οι κλάδοι που πλήττονται περισσότερο είναι οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών, όπως αεροπορικές, ο κλάδος ταξιδίων και τουρισμού, καθώς πλήττονται εν όψει της high season θερινής περιόδου. Σε ό,τι αφορά τα καταναλωτικά αγαθά η ζήτηση επιστρέφει το δίμηνο Μαΐου – Ιονίου καθώς μειώνονται οι ανησυχίες για τον ιό.

Στο τρίτο, και χειρότερο, σενάριο, μια παγκόσμιας πανδημίας και ύφεσης τα κρούσματα συνεχίζουν να αυξάνονται κατά το β’ και γ’ τρίμηνο και η ανάκαμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης μετατίθεται για μετά τη λήξη του γ’ τριμήνου. Το σενάριο αυτό καταλήγει σε ύφεση με το παγκόσμιο ΑΕΠ του 2020 να υποχωρεί στην περιοχή -1,5% και 0,5%.

Τι προτείνει η McKinsey

Σύμφωνα με τον οίκο, οι επιχειρηματίες μπορούν και πρέπει να ακολουθήσουν τα εξής βήματα για να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις τους να περάσουν αυτή την κρίση όσο το δυνατόν πιο ανώδυνα: προστασία εργαζομένων, δημιουργία μιας ομάδας διαχείρισης του Covid-19, διασφάλιση ρευστότητας, σταθεροποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, συνέχιση επαφής με τους πελάτες (πχ μέσω e-shopping), ακόμα και ικανότητα μετατόπισης της παραγωγής ανάλογα με τις ανάγκες της εκάστοτε κρίσης. Για παράδειγμα, κάποιες επιχειρήσεις ξεκίνησαν την παραγωγή μασκών και ειδικού ιματισμού.