Βασίλης Κορκίδης: Η αποδοχή, η καθιέρωση και η διεύρυνση των «market events» στην ελληνική αγορά

Η αποτίμηση της αγοράς για τα «market events», με τη διεύρυνση της «Black Friday» και «Cyber Monday» από τις επιχειρήσεις, καθώς και η θετική ανταπόκριση των καταναλωτών, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον φέτος, τόσο για την επικοινωνία, όσο και από το αποτέλεσμα.

Στην Ελλάδα οι δύο πετυχημένες πρακτικές προώθησης πωλήσεων εισήχθησαν ως market events για πρώτη φορά το 2015, ενώ από το 2016 άρχισαν να τις εφαρμόζουν όλο και περισσότερες μεγάλες και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις. Σήμερα, με τη μεγάλη συμμετοχή των καταναλωτών έχουν πλέον επεκταθεί σε όλες τις τοπικές αγορές κάθε ελληνικής πόλης. Επίσης φέτος τα «κτυπήματα» για on-line αγορές σχεδόν διπλασιάστηκαν από πέρυσι ακόμα και για τη Black Friday. Εντυπωσιακή ήταν η συμμετοχή νέων κλάδων και στα δύο market events, όπως των σούπερ μάρκετ, της εστίασης, των παρόχων ενέργειας και συνδρομητικής τηλεόρασης, των αντιπροσωπειών αυτοκινήτων, των κομμωτηρίων, ακόμα και των αεροπορικών εταιριών. Υπολογίζεται ότι από τη διεύρυνση της συμμετοχής επιχειρήσεων σε περισσότερους κλάδους, ο φετινός τζίρος παρουσιάστηκε ενισχυμένος κατά περίπου 4-5% σε σύγκριση με πέρυσι. Η διεύρυνση αυτή σε περισσότερες δραστηριότητες δείχνει ότι αφενός οι επιχειρήσεις ακολουθούν τις νέες πρακτικές πωλήσεων και αφετέρου οι καταναλωτές ανταποκρίνονται στον βομβαρδισμό των διαφημίσεων που δέχονται, πολύ πριν το τριήμερο της black Friday και cyber Monday.

Οι πρώτες εκτιμήσεις από διάφορες έρευνες προσεγγίζουν έναν εβδομαδιαίο τζίρο της τάξεως των 3 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου το 8% του ετήσιου τζίρου της λιανικής. Οι 6 στους 10 καταναλωτές εκτιμάται ότι αγόρασαν από 3-4 προϊόντα και υπηρεσίες αυτές τις ημέρες, ενώ σύμφωνα με τον μ.ο. των αποδείξεων, ξόδεψαν ο καθένας τους συνολικά από 180-200 ευρώ. Το 2019 οι προτιμήσεις των καταναλωτών στις αγορές και τα καταστήματα διαφοροποιήθηκαν από πέρυσι, με εξαίρεση την ένδυση – υπόδηση, που παρά τη μείωση από το 81% πέρυσι στο 75% φέτος, διατήρησε την πρώτη θέση ως δημοφιλέστερη καταναλωτική κατηγορία. Οι ηλεκτρονικές συσκευές, με 44%, ξεπέρασαν σε προτίμηση τα καλλυντικά που έρχονται τρίτα με 30% και ακολουθούν με 24% αξεσουάρ και κοσμήματα, 22% ηλεκτρικές συσκευές, είδη σπιτιού και τέλος διάφορα χριστουγεννιάτικα δώρα. Τον μεγαλύτερο τζίρο αυτό το τριήμερο προσφορών, όπου οι καταναλωτές ξοδεύουν 360% παραπάνω από οποιαδήποτε άλλο τριήμερο του χρόνου, είχαν οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών και ηλεκτρονικών ειδών της Αττικής, που όμως προσέφεραν και μεγάλες εκπτώσεις άνω του 60%. Ακολούθησαν τα πολυκαταστήματα στην υπόδηση, τα ακριβά καλλυντικά και γενικά τα επώνυμα είδη. Δικαιολογημένα, οι μικρότεροι της αγοράς είναι δυσαρεστημένοι, παρά το γεγονός ότι ακολούθησαν τη ροή, αφού μετά από 10 χρόνια κρίσης δεν έχουν τα αποθέματα, ούτε τα μεγάλα περιθώρια να ξεπουλήσουν νεοαποκτηθέντα εμπορεύματα με μεγάλες εκπτώσεις λίγο πριν την αγορά των Χριστουγέννων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά το ίδιο διάστημα εφαρμογής τους, ενώ οι ενδιάμεσες εκπτώσεις ως Μid Season Sales απέτυχαν παταγωδώς, η Black Friday και η cyber Monday καθιερώθηκαν από την αγορά και τους καταναλωτές. Το διπλό market event της τελευταίας Παρασκευής του Νοεμβρίου και της πρώτης Δευτέρας του Δεκεμβρίου, θεωρείται πλέον πετυχημένο και προσμετράται στη χριστουγεννιάτικη αγορά, αφού ουσιαστικά για εμπόριο και υπηρεσίες σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Παρά, λοιπόν, το γεγονός ότι στη λιανική δεν κερδίζουν όλοι, συμμετέχουν όλοι, αφού δεν θέλουν να αφήσουν τους μεγάλους και δυνατούς να μονοπωλήσουν το καταναλωτικό κοινό. Τελικά, επιβεβαιώνεται για άλλη μία φορά πως το μόνο «αφεντικό» στο λιανικό εμπόριο και τις υπηρεσίες είναι ο πελάτης!