Τι ρυθμίσεις θα κάνουν τα funds στους «κόκκινους» δανειολήπτες

28/10/2018, 20:37
22F02

Αντιμέτωποι με τα ξένα funds βρίσκονται περισσότεροι από 150.000 δανειολήπτες, των οποίων το κόκκινο καταναλωτικό δάνειο, τα χρέη από πιστωτικές κάρτες και οι μη εξυπηρετούμενες οφειλές από υπεραναλήψεις μετρητών αγοράστηκαν από τις ξένες εταιρείες. Στην πρώτη επαφή με τους εκπροσώπους των ξένων funds, είτε πρόκειται για δικηγορικά γραφεία, είτε για τις εξειδικευμένες εταιρείες διαχείρισης «κόκκινων» δανείων –οι οποίες κάνουν τη διαχείριση (service) για το fund που αγόρασε τα δάνεια–, οι δανειολήπτες διαπιστώνουν ότι η πολιτική των ξένων είναι αυστηρή, το «κούρεμα» δεν δίνεται απλόχερα και εμπροσθοβαρώς, ενώ ο κίνδυνος κατάσχεσης –στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι διαθέτουν περιουσία– των ακίνητων αλλά και κινητών περιουσιακών τους στοιχείων είναι αυξημένος. «Στην πρώτη συνομιλία ζητούν από τον δανειολήπτη να τους προσκομίσει το εκκαθαριστικό της φορολογικής τους δήλωσης προκειμένου να μετρήσουν την οικονομική του κατάσταση αλλά και το μέγεθος της περιουσίας», αναφέρουν πηγές.

Φύλλο και φτερό

Στο σκανάρισμα των κινητών περιουσιακών στοιχείων που κάνουν, κινούνται με βάση το 953 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, στο οποίο ορίζεται με ρητό τρόπο ποια κινητά περιουσιακά στοιχεία εξαιρούνται από την κατάσχεση και ποια μπορούν ανά πάσα στιγμή να κατασχεθούν (από οικιακές συσκευές μεγάλης αξίας μέχρι αυτοκίνητα). Κι αυτό διότι τα «κόκκινα» δάνεια που έχουν έως σήμερα πουληθεί είναι κατά μέσο όρο ύψους από 1.000 έως και 10.000 ευρώ. Σύμφωνα με τις πληροφορίες στο πλαίσιο μάλιστα της έρευνας των περιουσιακών στοιχείων έχουν επιστρατεύσει ξένες εξειδικευμένες εταιρείες και νομικά γραφεία, αντικείμενο των οποίων είναι το… «ξετρύπωμα» της κινητής (καταθέσεις, μετοχές, ομόλογα) και ακίνητης περιουσίας εντός και εκτός των συνόρων. Τακτική που ακολουθούν και οι ελληνικές τράπεζες, κυρίως στο κομμάτι των επιχειρηματικών δανείων.

Σφιχτοί στο «κούρεμα»

Στελέχη της νέας αγοράς διαχείρισης «κόκκινων» δανείων, η οποία έχει ήδη στηθεί στην ελληνική πραγματικότητα, υπογραμμίζουν ότι «τα ξένα funds σε αντίθεση με τις ελληνικές τράπεζες δεν έχουν το «μαχαίρι στον λαιμό» ως προς την αναγκαιότητα –λόγω του κινδύνου νέας ανακεφαλαιοποίησης– μείωσης των ‘‘κόκκινων’’ δανείων. Διαθέτουν άνεση χρόνου και η βασική στρατηγική τους είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους». Τα κουρέματα που δίνουν, όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, είναι επιλεκτικά και μόνο αν διαπιστώσουν κατόπιν έρευνας (εντός και εκτός συνόρων) ότι ο δανειολήπτης δεν έχει καθόλου περιουσία ή εισόδημα.
Με δεδομένη τη βασική στρατηγική τους, που είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους, δηλαδή να πάρουν πίσω όσο το δυνατόν το μεγαλύτερο ποσό του δανείου, επιδιώκουν να υπάρξει από την πλευρά του δανειολήπτη ένα συγκεκριμένο, μακράς διάρκειας, χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής, με μία μικρού ύψους μηνιαία δόση.«Στρατηγική τους επιδίωξη είναι το χτίσιμο μίας σταθερής αποπληρωμής σε βάθος χρόνου, έτσι ώστε να καταφέρουν να πάρουν πίσω το μεγαλύτερο κομμάτι της οφειλής», αναφέρει πηγή. Επί της ουσίας, καλούν τον δανειολήπτη να δίνει ένα μικρό ποσό το μήνα –ανάλογα με το ύψος του δανείου– για πολλά χρόνια.

Επιθετικές κατασχέσεις

Σκληρή γραμμή αναμένονται όμως να κρατήσουν στις περιπτώσεις που είτε εξαρχής ο δανειολήπτης δεν συνεργάζεται είτε μετά τη συμφωνία αποπληρωμής του δανείου σταματήσει εκ νέου να πληρώνει. Τα νομικά όπλα που έχουν στα χέρια τους, με βάση το νέο θεσμικό πλαίσιο που ψηφίσθηκε από τη Βουλή το 2016, είναι αρκετά και επιθετικά καθώς μπορούν να προχωρήσουν σε κατασχέσεις κινητών περιουσιακών στοιχείων και πλειστηριασμούς ακινήτων με πιο γρήγορες διαδικασίες, σε σχέση με τις τράπεζες.«Η πολιτική τους ως προς τις νομικές ενέργειες όταν αποφασίσουν να την εφαρμόσουν είναι αμείλικτη», αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

«Κόκκινοι» δανειολήπτες λένε όχι σε «κουρέματα» ως 80%!

Μόλις το 6% των πελατών της Eurobank που έλαβε επιστολή για ρύθμιση χρέους με μεγάλο κούρεμα, πριν πωληθεί η οφειλή του σε ξένο fund, ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα. Σε προηγούμενη προσπάθεια της τράπεζας το ποσοστό ήταν 2%… Με 90.144 επιστολές σε πελάτες της - κατόχους «κόκκινου» καταναλωτικού δανείου το οποίο είχε ενταχθεί στο προς πώληση χαρτοφυλάκιο με τον κωδικό «Zenith», η Eurobank προσέφερε μεγάλα «κουρέματα» για να κλείσουν οι υποθέσεις. Ωστόσο τα αποτελέσματα, σύμφωνα με πληροφορίες από την τράπεζα, ήταν πενιχρά: Από τις 90.144 επιστολές και μετά από λεπτομερή διασταύρωση, τουλάχιστον οι 85.000 πελάτες επιβεβαίωσαν ότι τις παρέλαβαν. Από αυτούς ανταποκρίθηκαν μόλις οι 5.363 πελάτες, ήτοι ποσοστό 6%! Με τις επιστολές αυτές οι πελάτες, αφενός, ενημερώνονταν για την πρόθεση της τράπεζας να προχωρήσει σε πώληση του εν λόγω χαρτοφυλακίου και αφετέρου καλούνταν να επικοινωνήσουν με αυτή προκειμένου να διευθετήσουν οριστικά την οφειλή τους με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους. Στους όρους αυτούς περιλαμβανόταν και απομείωση («κούρεμα») της οφειλής σε ποσοστό έως 80% κατά μέσο όρο (οι επιστολές αυτές ήταν η τελευταία επικοινωνία, καθώς είχε προηγηθεί επικοινωνία γραπτώς άλλες τρεις φορές).Υπενθυμίζεται ότι και στο πρώτο πακέτο δανείων καταναλωτικής πίστης χωρίς εξασφαλίσεις, που είχε πωλήσει η τράπεζα τo 2017, επίσης είχαν αποσταλεί 120.000 αντίστοιχες επιστολές με τις οποίες καλούνταν οι πελάτες να προσέλθουν για οριστική ρύθμιση της οφειλής τους, επίσης με σημαντική απομείωση που έφτανε έως και το 90%. Στην επικοινωνία εκείνη, από τις 120.00 παραλήπτες επιστολών ανταποκρίθηκε και προσήλθε να διευθετήσει την οφειλή του ένα ποσοστό μόλις 2%...