Γιώργος Γαβρίλης: «Να αποκτήσει ο Πειραιάς μία ελκυστική πολιτιστική ταυτότητα»

Το 2019 αποτελεί έτος εκλογών για τη χώρα μας τόσο σε πεδίο τοπικής αυτοδιοίκησης όσο και εθνικών και ευρωπαϊκών εκλογών. Ο Γιώργος Γαβρίλης – αντιπεριφεριάρχης Πειραιά – έχοντας αναλάβει έναν δύσκολο τομέα , κάνει αποτίμηση της θητείας του και αναφέρεται στις δράσεις που θα ενταθεί ή εντάσσεται ο Πειραιάς.

Συνέντευξη στη Δ. Λιαγγουροπούλου

Καθώς πλησιάζει η εκλογική περίοδος, πως αποτιμάτε τη θητεία σας;

-μ Είναι μια περίοδος με πολλές εμπειρίες. Η αποτίμηση, με όρους δημόσιας, ανοικτής, λογοδοσίας γίνεται κάθε χρόνο τόσο σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας όσο και κεντρικά ως Περιφέρεια. Αυτό εισάγει μια νέα αντίληψη οργάνωσης και λειτουργίας της Αυτοδιοίκησης. Δώσαμε προτεραιότητα στην ωρίμανση μελετών και έργων, μακριά από τον πειρασμό των εύκολων έργων βιτρίνας. Η ωρίμανση των έργων είναι μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο, εμπλέκει πλήθος Υπηρεσιών και αντιμετωπίζει σοβαρές καθυστερήσεις από τις συχνές αλλαγές του ισχύοντος, κάθε φορά, νομοθετικού πλαισίου. Ξεχωρίζω τα έργα αναπλάσεων που αφορούν στη διαχείριση του δημόσιου χώρου και την  ποιότητα ζωής, ως προϋπόθεση οι πόλεις μας να είναι στο μέλλον ασφαλείς, λειτουργικές, βιώσιμες, ανθρώπινες. Επιδιώξαμε και πετύχαμε, ως Περιφερειακή Αρχή, να στηρίξουμε τις δημόσιες υποδομές, τις λειτουργίες ενός οργανωμένου κράτους πρόνοιας σε συνθήκες οικονομικής κρίσης: σχολεία, νοσοκομεία, αθλητικές εγκαταστάσεις, οδικοί άξονες είναι μερικοί από τους τομείς που στηρίζουμε, απαντώντας συχνά και στις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι Δήμοι.

Ποιο είναι το όραμά σας για τον Πειραιά αναφορικά με την επόμενη θητεία σας;

Κατ’ αρχήν δεν θεωρώ αυτονόητη ή προφανή μια υποψηφιότητά μου. Κάθε φορά αυτό εκτιμάται μέσα σ’ ένα συγκεκριμένο, δυναμικό, πολιτικό περιβάλλον. Δεν συμφωνώ με αντιλήψεις “ισοβιότητας”, ούτε αντιλαμβάνομαι την Αυτοδιοίκηση ως σκαλοπάτι, εφαλτήριο, μιας πολιτικής καριέρας. Αυτές οι πρακτικές στη δική μου σκέψη ανήκουν σ’ ένα ξεπερασμένο μοντέλο, που έχει πολλαπλά χρεοκοπήσει. Γι’ αυτό συχνά θα με ακούσετε να μιλώ για την ανάγκη να υπάρξει μια συγκροτημένη διαδικασία επαναθεμελίωσης και επαναπροσδιορισμού του ρόλου και του προσανατολισμού της Αυτοδιοίκησης, που θα ξεπερνά μια αντίληψη διαχείρισης και θα επιδιώκει, στο μέτρο που της αναλογεί, να εκφράσει και τα σύγχρονα πολιτικά και κοινωνικά αιτήματα. Η περιοχή του Πειραιά επί δεκαετίες συγκέντρωσε οχληρές χρήσεις που δεν ήθελαν άλλες περιοχές της Αττικής. Η μεγάλη κρίση της αποβιομηχάνισης, η οικονομική κρίση των μνημονιακών χρόνων, έθεσε το ερώτημα πώς απαντάμε σ’ αυτήν, πώς επαναπροσανατολίζουμε το παραγωγικό μοντέλο, πώς διασφαλίζουμε την κοινωνική συνοχή και ποια κατεύθυνση δίνουμε στην περιοχή. Δεν υπάρχουν εύκολες απαντήσεις. Η περιοχή απ’ τον Πειραιά ως το Πέραμα έχει ένα πλεονέκτημα: τη θάλασσα, το παράκτιο μέτωπο, υπό την προϋπόθεση ότι η πόλη θα επαναπροσανατολιστεί προς τ’ εκεί. Ωστόσο, οι εξελίξεις και κυρίως η πώληση του ΟΛΠ στην Cosco, θέτουν περιορισμούς και δημιουργούν αμφιβολίες. Αυτό που έως σήμερα εισπράττουμε είναι ένα λιμάνι μάλλον “κλειστό” προς την πόλη,  που ενδεχομένως και να ανταγωνίζεται λειτουργίες της. Αυτό με παρεμβάσεις προσπαθούμε να το αποτρέψουμε και, παράλληλα, να θέσουμε τα αιτήματα της πόλης. Ένα ειδικότερο θέμα, είναι η ανάγκη η πόλη, η περιοχή, να αποκτήσει μια σύγχρονη και ελκυστική πολιτιστική ταυτότητα που θα την τοποθετήσει αυτόνομα-αυτοδύναμα στο χάρτη του  πολιτισμού, του τουρισμού της Αττικής. Σ’ αυτό συνεργαζόμαστε στενά με το Υπουργείο Πολιτισμού.

Η Αττική καθημερινά έρχεται αντιμέτωπη με την αναγκαιότητα διαχείρισης απορριμμάτων. Τί προβλέπει το προτεινόμενο Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων και σε τί στάδιο βρίσκεται.

Είναι ένα κρίσιμο ζήτημα, με κίνδυνο να θεωρηθεί κοινότυπο θα έλεγα για μια ωρολογιακή βόμβα. Η ολοκληρωμένη διαχείριση του ζητήματος επί δεκαετίες τώρα συναντά πολλαπλά προβλήματα. Αυτά επιχειρεί να υπερβεί το ΠΕΣΔΑ, θέτοντας μια σειρά από βασικές παραδοχές: 1ον) αποκέντρωση στη διαχείριση των απορριμμάτων με βάση την αρχή της εγγύτητας και της ανακύκλωσης, δηλαδή μια άλλη προσέγγιση απ΄αυτήνπου ήθελε οτιδήποτε περιβαλλοντικά οχληρό να το εξωστρακίζουμε στην “αυλή του γείτονα”. 2ον) η δημόσια διαχείριση των αποβλήτων, σε αντίθεση με την εκχώρηση σε ιδιωτικές εταιρείες με πολλαπλάσιο κόστοςγια τους δημότες και με φαραωνικές εγκαταστάσεις που τελικά υπονομεύουν το περιβάλλον. Ο ψηφισμένος ΠΕΣΔΑ ικανοποιεί αυτές τις δύο παραδοχές. Στην Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά, σε συνεννόηση με όλους τους Δήμους έχουμε δεσμευτεί ότι θα αναλάβουμε αυστηρά το μέρος που μας αναλογεί ως Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά και στο βαθμό που αποτελεί μέρος μιας κοινωνικά δίκαιης λύσης με την κάθε περιοχή να αναλαμβάνει το μέρος της ευθύνης που της αναλογεί.

Τι πλάνο υπάρχει για τη γενικότερη ανάπλαση της εικόνας του Πειραιά. Υπάρχει κάποιο σχέδιο αντιμετώπισης και επίλυσης βασικών ζητημάτων της πόλης;

Έχουν δρομολογηθεί σημαντικές αναπλάσεις. Τα “Λιπάσματα” είναι ίσως η πιο χαρακτηριστική, αλλά δεν είναι η μόνη. Η κατεδάφιση του τμήματος των γυναικείων φυλακών Κορυδαλλού που έδωσε στην πόλη ένα δημόσιο χώρο που για δεκαετίες διεκδικούσε, οι αναπλάσεις στην περιοχή του “Παπαστράτου”, στο “Μικρολίμανο”, στο ΣΕΦ, στην παραλιακή, στο Καστράκι, στον Αρμό Περάματος, στο παλαιό Νεκροταφείο Νίκαιας, συνιστούν παρεμβάσεις που θ’ αλλάξουν τη φυσιογνωμία της περιοχής. Επίσης, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς παρεμβαίνουμε σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία της ευρύτερης περιοχής. Η ετιώνεια Πύλη αναστηλώθηκε και είναι πλέον “ανοικτός αρχαιολογικός χώρος”, τμήματα της αρχαίας οχύρωσης της πόλης αναστηλώνονται, ενώ μετά από νομοθετική ρύθμιση ελπίζουμε ότι θα ξεπεραστούν οι δυσκολίες και θα προχωρήσουμε στην ανακατασκευή του αρχαίου Θεάτρου Ζέας, του κτηρίου του παλαιού αρχαιολογικού Μουσείου και στην αποχωμάτωση της Πειραϊκής.

-Ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα οδεύει στην υλοποίησή του, η Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση (ΟΧΕ). Τί προβλέπει και σε τί παθογένειες ευελπιστεί να δώσει λύσεις;

Η Ο.Χ.Ε. συνιστά ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο. Η Περιφέρεια Αττικής στήριξε και εξασφάλισε χρηματοδοτικά την υλοποίηση ενός φιλόδοξου σχεδίου παρεμβάσεων σε διάφορες περιοχές της πόλης. Στόχος μας είναι να έχουμε παρεμβάσεις σε κλίμακα και έκταση ικανή να αλλάζουν τη φυσιογνωμία, τη λειτουργία, την οργάνωση της κοινωνικής και οικονομικής ζωής της πόλης. Την ίδια στιγμή η πόλη διεκδικεί τη δημιουργία μιας νέας σύγχρονης, κλειστής, Αγοράς, της Ιπποδάμειας Αγοράς, τις υποδομές εκείνες που θα προσελκύσουν επισκέπτες από την κρουαζιέρα και στρέφεται σε νέους τομείς με έμφαση στη γαλάζια ανάπτυξη, στην καινοτομία. Η ευρύτερη περιοχή διαθέτει ισχυρή παράδοση και εμπειρία στη ναυπηγοεπισκευή, έναν τομέα που μπορεί ενισχυόμενος να δώσει νέα ώθηση στην οικονομία. Στην ίδια κατεύθυνση, εκπονήσαμε και το Επιχειρησιακό Σχέδιο των Δήμων της Β’ Πειραιά, που κι αυτό έχει την ίδια φιλοσοφία: αντί να σχεδιάζει ο καθένας για τον εαυτό του, να σχεδιάσουμε όλοι μαζί στη βάση κοινών συμφωνιών και προσανατολισμών, στη βάση της συνεργασίας και της συλλογικής διεκδίκησης πόρων.