Μειωμένες οι απώλειες πλοίων και για το 2017

30/07/2018, 09:00
1

Οι απώλειες πλοίων έχουν μειωθεί κατά περισσότερο από 1/3 (38%) την τελευταία δεκαετία, με την πτωτική αυτή τάση να συνεχίζεται και το 2017, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η Allianz Global Corporate & Specialty SE στην έκθεσή της με τίτλο «Safety & Shipping Review 2018».

Επισημαίνεται ότι ο όρος «απώλειες» αναφέρεται σε βυθίσεις πλοίων, σε ναυάγια αλλά και σε καταστροφές ή ζημιές. Συγκεκριμένα, κατά το 2017 παρατηρήθηκαν 94 απώλειες πλοίων, μειωμένες κατά 4% συγκριτικά με το 2016, όταν ο αντίστοιχος αριθμός κινήθηκε στις 98 απώλειες. Παράλληλα, στην έκθεση αναφέρεται ότι από τις 94 απώλειες οι 20 αποτέλεσαν απόρροια των τυφώνων που έπληξαν την Ασία και τις ΗΠΑ. Κατά το 2017 30 απώλειες σημειώθηκαν στη Νότια Κίνα, την Ινδοκίνα, την Ινδονησία και τις Φιλιππίνες, αυξημένες κατά 25%. Η συγκεκριμένη περιοχή υπήρξε το σημαντικότερο κέντρο απωλειών πλοίων παγκοσμίως κατά την τελευταία δεκαετία, με αποτέλεσμα τοπικά μέσα ενημέρωσης να την χαρακτηρίζουν το «νέο τρίγωνο των Βερμούδων». Από την άλλη πλευρά, στις περιοχές της ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας παρατηρήθηκαν επίσης αρκετές απώλειες, καθώς ο αριθμός τους ανήλθε στις 17, ενώ και στον Αρκτικό Κύκλο τα περιστατικά αυτά αυξήθηκαν κατά 29%.

Οι προκλήσεις

Οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος είναι πολλές. Ολοένα και μεγαλύτερα containerships –μεγαλύτερα ακόμα και από το Empire State Building– καθιστούν δύσκολο τον περιορισμό φαινομένων πυρκαγιών, ενώ οι κλιματικές αλλαγές στα ύδατα της Αρκτικής και του Βόρειου Ατλαντικού κυρίως εγείρουν νέους κινδύνους και δημιουργούν καινούργιες διαδρομές, τονίζει χαρακτηριστικά η AGCS στην έκθεσή της. Οι υψηλότερες περιβαλλοντικές προδιαγραφές αναφορικά με τις εκπομπές ρύπων επιφέρουν νέους τεχνικούς κινδύνους και τα φαινόμενα υλικών ζημιών μηχανημάτων εν πλω αυξάνονται. Παράλληλα, οι απόψεις των ναυλωτών σχετικά με την αυτοματοποίηση των πλοίων διίστανται και οι κυβερνοεπιθέσεις στον χώρο πονοκεφαλιάζουν τα μέλη που απαρτίζουν σήμερα τον ευρύτερο ναυτιλιακό κλάδο. Το ανθρώπινο λάθος παρά τις μεγάλες βελτιώσεις στην ασφάλεια εν πλω αποτελεί ακόμα ένα σημαντικό ζήτημα καθώς, όπως εκτιμάται, το 75 με 96% των ατυχημάτων στη θάλασσα οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα, κατά την AGCS. Τέλος, επισημαίνεται ότι το 2017 η πλειονότητα των απωλειών αφορούσε στα φορτηγά πλοία, καθώς ανήλθαν στις 53, ενώ οι απώλειες σε αλιευτικά και επιβατηγά παρουσιάστηκαν μειωμένες σε σχέση με το 2016.