Brookings: Ποια… γραβάτα;

29/06/2018, 14:56
index

Με μία ανάλυσή του το αμερικανικό ινστιτούτο Brookings εκθέτει τον Αλέξη Τσίπρα για τη συμφωνία του Eurogroup της περασμένης εβδομάδας και τη γραβάτα που φόρεσε ο Έλληνας πρωθυπουργός, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι οποιασδήποτε ελάφρυνση χρέους είναι ευπρόσδεκτη για μια τόσο υπερφορτωμένη χώρα, αλλά το κρίσιμο ερώτημα είναι εάν αυτή η ρύθμιση του χρέους είναι αρκετή για να βοηθήσει την Ελλάδα να επιστρέψει στις αγορές με βιώσιμο τρόπο. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι πρόκειται για το think tank της αμερικανικής ελίτ που συγκαταλέγεται στα ιδρύματα με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως, με τις περισσότερες αναφορές, ενώ απολαμβάνει ευρείας εμπιστοσύνης, αφού θεωρείται η βασική «δεξαμενή» σκέψης που τροφοδοτεί με αναλύσεις, επεξεργασμένες θέσεις και με προτάσεις το Στέιτ Ντιπάρτμεντ και γενικότερα την αμερικανική κυβέρνηση, όποια κι αν είναι αυτή. Εκεί έκανε την παρθενική του εμφάνιση σε αμερικανικό έδαφος ο Αλέξης Τσίπρας το 2013, λίγους μήνες μετά την ανάδειξη του ΣΥΡΙΖΑ σε αξιωματική αντιπολίτευση.

Πέντε χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση εκεί και λίγους μήνες μετά τη δεύτερη κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του Αλέξη Τσίπρα εκεί, το Brookings λέει με νόημα ότι η τελευταία απόφαση του Eurogroup δεν δικαιολογεί το ότι φόρεσε γραβάτα ο κ. Τσίπρας. Το συμπέρασμα αυτό δικαιολογεί συγκρίνοντας το επιτόκιο 4% (στην περίπτωση των δεκαετών ομολόγων) με 0,9% του ESM. Σχολιάζοντας τις αποφάσεις του Eurogroup, ο συνεργάτης του Brookings, καθηγητής Θεόδωρος Πελαγίδης, αναφέρει πως, ενώ το αποθεματικό ταμειακών ροών ύψους 24 δισ. ευρώ μπορεί να καλύψει τις υποχρεώσεις αποπληρωμών της Ελλάδας για τα επόμενα δύο χρόνια, θα ήταν πολύ καλύτερο να διατηρηθεί ως εγγύηση για τις αγορές.

Στην ανάλυση που υπογράφει ο συνεργάτης του Brookings, καθηγητής Θεόδωρος Πελαγίδης επισημαίνεται ότι τα επιτόκια των 10ετών ομολόγων εξακολουθούν να παραμένουν γύρω από το υψηλό 4%, υποδεικνύοντας ότι οι αγορές δεν έχουν πειστεί πλήρως πως η χώρα μπορεί να εξυπηρετήσει το χρέος της μεσοπρόθεσμα. Επιπλέον, όπως τονίζεται, η πρόβλεψη για το πραγματικό ΑΕΠ μακροπρόθεσμα αναμένεται να είναι μόνο 1%. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο 5,5 δισ. ευρώ από τα 15 δισ. ευρώ θα χρησιμοποιηθούν άμεσα για την αποπληρωμή του ΔΝΤ (3,3 δισ. ευρώ) και των Ευρωπαϊκών Κεντρικών Τραπεζών (2,2 δισ. ευρώ).

Στην ανάλυσή του το Brookings εκφράζει έντονη ανησυχία για τα πλεονάσματα τα οποία είναι υποχρεωμένη να διατηρεί η Ελλάδα τα οποία ανέρχονται σε 5% του ΑΕΠ μέχρι το 2022 και 2,2% έως το 2060. Σχετικά με τη δόση των 15 δισ. Ευρώ επισημαίνεται ότι η Ελλάδα τελικά θα χρησιμοποιήσει μόλις 62 από τα 84 διαθέσιμα δισ. ευρώ. Όπως τονίζεται, πρόκειται για κρίσιμη παράμετρο, καθώς πρόκειται για «φθηνό» χρήμα με επιτόκιο 0,9%, το οποίο θα μπορούσε να διατεθεί για την αποπληρωμή ακριβότερων δανείων ή για επενδύσεις στην πραγματική οικονομία.

Μια άλλη σημαντική επισήμανση κατά το Brookings είναι ότι ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας θα έχει το δικαίωμα ανά πάσα στιγμή να επαναπροσδιορίσει πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα 15 δισ. ευρώ. Όπως υπογραμμίζεται, η χρήση του buffer των 15 δισ. ευρώ θα είναι δυνατή μόνο αφού διασφαλιστεί ότι οι οικονομικές ανάγκες της Ελλάδας καλύπτονται από τα δημόσια ταμεία της χώρας.