ΟΛΠ: Υψηλές επιδόσεις στα εμπορευματοκιβώτια

Κατά 195% την περίοδο 2007-2017 αυξήθηκε η διακίνηση containers στο λιμάνι του Πειραιά.

???????????????????????

«Μόνιμο μέλος» στις λίστες με τα κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης είναι πλέον το λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο porteconomics.eu ο ΟΛΠ μετράει 2,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια των 20 ποδών «κέρδος» σε απόλυτους αριθμούς την τελευταία δεκαετία. Η επίδοση αυτή τον φέρνει στη δεύτερη θέση πίσω από το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, που μετράει αύξηση 2,94 εκατ. teu την τελευταία δεκαετία.
Σημειώνεται ότι το 2017 έκλεισε για το λιμάνι του Πειραιά με 4,15 εκατ. «κουτιά», σημειώνοντας αύξηση περίπου κατά 195% σε σχέση με το 2007. Σε ποσοστιαία αύξηση τον ΟΛΠ τον ξεπερνά μόνο το λιμάνι του Σινά στην Πορτογαλία, το οποίο έχει υπερδεκαπλασιάσει την κίνησή του σε σχέση με το 2007. Η μέτρηση της δεκαετίας που προηγήθηκε έχει ιδιαίτερη σημασία, διότι μετράει τις επιδόσεις των λιμανιών την τελευταία χρονιά πριν από το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και το πώς έχει διαμορφωθεί η κατάσταση σήμερα.
Σε απόλυτους αριθμούς η συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στα ευρωπαϊκά λιμάνια αυξήθηκε κατά 17 εκατ. μεταξύ του 2007 και του 2017. Ωστόσο, δεν έχουν βγει κερδισμένα όλα τα λιμάνια. Για παράδειγμα, ένα από τα κορυφαία ευρωπαϊκά λιμάνια, αυτό του Αμβούργου, βρέθηκε να διακινεί περίπου 1,1 εκατ. teu λιγότερα σε σχέση με το 2007. Επίδοση που το έριξε στην τρίτη θέση από τη δεύτερη που κατείχε στην Ευρώπη, πίσω από το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα.
Ανάμεσα στα λιμάνια που είδαν τη δυναμική τους να πέφτει είναι και τα Gioia Tauro, Thamesport και Zeebrugge. Το λιμάνι της Κωστάντζας έχασε από τη δυναμική του εξαιτίας της μετατόπισης του ενδιαφέροντος από τη Μαύρη Θάλασσα στη Μεσόγειο. Τέλος, τόσο τα λιμάνια του Ταράντο όσο και του Άμστερνταμ δεν διαδραματίζουν πλέον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Αύξηση διακίνησης συνολικά

Το Ρότερνταμ παραμένει σταθερά όλα τα χρόνια στην πρώτη θέση της Ευρώπης, ενώ και σε απόλυτους αριθμούς καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση μέσα στα 10 χρόνια που εξετάζονται. Συνολικά, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 2,94 εκατ. teu ή 27%. Ακολουθεί ο Πειραιάς με 2,7 εκατ. teu, με ποσοστιαία αύξηση κατά 195%. Το λιμάνι του Πειραιά «έσπασε» την πρώτη δυάδα ξεπερνώντας το λιμάνι της Αμβέρσας, που κέρδισε μέσα σε 10 χρόνια 2,27 εκατ. teu και βρέθηκε στην τρίτη θέση με τους κερδισμένους της δεκαετίας που πέρασε. Γενικότερα όμως τα λιμάνια της Μεσογείου βρέθηκαν να είναι κερδισμένα από τις αλλαγές που προέκυψαν και τη μετατόπιση του εμπορικού ενδιαφέροντος στην περιοχή. Λιμάνια όπως της Βαλένθιας, της Αλγέρικα, του Marsaxlokk (Μάλτα), αλλά και της Γένοβας είναι μέσα στα κερδισμένα (από 700.000 μέχρι 1,8 εκατ. teu ετησίως). Τα 15 μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης διακίνησαν πέρυσι κατά 4,2% περισσότερα εμπορευματοκιβώτια σε σχέση με το 2016. Η περσινή χρονιά βρήκε το λιμάνι του Πειραιά στην έβδομη θέση στην Ευρώπη και στην τρίτη στη Μεσόγειο. Στο σύνολό τους οι 15 μεγαλύτεροι ευρωπαϊκοί λιμένες εμπορευματοκιβωτίων σημείωσαν αύξηση κατά 19,8% στη διακίνησή τους σε σύγκριση με το 2007.
Με αναπτυξιακούς ρυθμούς κινείται στο πρώτο δίμηνο του 2018 ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά (προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ). Πιο συγκεκριμένα, έχουν διακινηθεί 654.000 εμπορευματοκιβώτια, σημειώνοντας αύξηση κατά 19,5%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cosco, τον Ιανουάριο διακινήθηκαν 331.000 εμπορευματοκιβώτια από 281 χιλιάδες τον αντίστοιχο μήνα του 2017, μια άνοδος της τάξεως του 17,4%, ενώ τον Φεβρουάριο η σχετική δραστηριότητα εκτινάχθηκε κατά 22% σε 323.000 εμπορευματοκιβώτια, από 264 χιλ. κατά τον αντίστοιχο περσινό μήνα.