Άντζελα Γκερέκου: «Στρατηγική μας είναι η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη»

Η πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού κυρία Άντζελα Γκερέκου μιλάει στην «axianews» και την Δ. Λιαγουροπούλου για τους στόχους που έχει θέσει για το rebranding της χώρας, την εισαγωγή μαθήματος τουρισμού στα σχολεία, τα 70 χρόνια ΕΟΤ και τη βιωσιμότητα στον τουρισμό. 

– Με ποιες δράσεις επιδιώκετε να γίνει το τουριστικό rebranding της χώρας; Η φετινή καμπάνια με κεντρικό σύνθημα «Greece. Always in season» ποιους στόχους έχει;

– Αναμφίβολα η Ελλάδα έχει τη δική της μοναδική ταυτότητα και είναι μία χώρα που περιέχει «πολλές χώρες», με την έννοια των πολλαπλών επιλογών που μπορεί να προσφέρει στον διεθνή επισκέπτη. Οι παγκόσμιες τάσεις στον τουρισμό καθώς και οι ανάγκες επιβάλλουν την κατεύθυνση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και αυτή ακριβώς είναι η στρατηγική μας.

Μέσα από στοχευμένη διαφημιστική προβολή με την αξιοποίηση των τεχνολογικών δυνατοτήτων, προβάλλουμε την Ελλάδα σε διεθνή ΜΜΕ, διαδικτυακά και έντυπα, όπως το CNN, το Bloomberg και το Euronews, καθώς και σε online πλατφόρμες όπως το Twitter, ενώ υλοποιούμε και δράσεις συνδιαφήμισης με αεροπορικές εταιρίες και με οικονομικές πλατφόρμες όπως η Mastercard.

Η φετινή καμπάνια ως πρώτο στόχο έχει την άμεση έναρξη της γεγονός που πετύχαμε για πρώτη φορά να ξεκινήσει από τον Ιανουάριο, με σκοπό την δυναμική μας παρουσία στις αγορές της Ευρώπης και της Αμερικής.

Ακολούθως στοχεύουμε στην προβολή της Ελλάδας ως βασική επιλογή για τον διεθνή επισκέπτη για όλες τις χρονικές περιόδους, και όχι μόνον για την στενή περίοδο των καλοκαιρινών διακοπών. Με βάση αυτή την στρατηγική επιδιώκουμε την ποσοτική και ποσοστιαία αύξηση των διεθνών αφίξεων και των εσόδων σύμφωνα με την κατεύθυνση του υπουργείου Τουρισμού.

– Στο λεξιλόγιό μας τα τελευταία χρόνια έχει ενταχτεί ο όρος «βιωσιμότητα». Πώς στοχεύετε να εισάγετε τον όρο αυτό και στο τομέα της τουριστικής ανάπτυξης;

– Προχωράμε στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη επιδιώκοντας τη θεματική και περιφερειακή εξειδίκευση για την ανάδειξη των τουριστικών δυνατοτήτων και στις 13 περιφέρειες της Ελλάδας.

Για μας η βιωσιμότητα έχει διττό χαρακτήρα και αφορά την σταθερή αύξηση εσόδων και επισκεπτών και ταυτόχρονα προστασία και ανάδειξη του φυσικού πλούτου της Ελλάδας με την καθιέρωση πρακτικών βιωσιμότητας σε όλο τον κύκλο της τουριστικής διαδικασίας (διαμονή, μετακινήσεις, κατασκευές κ.λ.π.)

Οφείλουμε να αντιληφθούμε τις ανάγκες και σε συνεργασία με τους οικονομικούς φορείς του τουρισμού και με την αυτοδιοίκηση να προστατεύσουμε το φυσικό μας περιβάλλον, που είναι εξάλλου συγκριτικό μας πλεονέκτημα και με αυτόν τον τρόπο να κληροδοτήσουμε στις ερχόμενες γενεές τη δυνατότητα αξιοποίησης των τουριστικών οφελών που έχει η οικονομία και η κοινωνία μας.

Η στρατηγική μας αφορά στην καθιέρωση μίας σύγχρονης συνείδησης βιωσιμότητας στον τουριστικό τομέα και στοχεύουμε στην ανάδειξη προτύπων που αφορούν την πρακτικές βιωσιμότητας καθώς και στην επιβράβευση των επιχειρήσεων που τις υλοποιούν.

– Με τις αλλαγές που διενεργούνται στον τομέα της παιδείας  υπάρχει κάποια πρόβλεψη  –από πλευράς ΕΟΤ και υπουργείου Τουρισμού–  ένταξης μαθήματος στα σχολεία σχετικά με τον τουρισμό και την επιχειρηματικότητα;

– Η καλλιέργεια και η εμπέδωση μίας σύγχρονης τουριστικής κουλτούρας αναφορικά με τα οφέλη που μπορούμε να έχουμε ως κράτος και ως κοινωνία είναι απαραίτητη, και μπορώ να πω ότι έχουμε αργήσει ως χώρα.

Μαζί με το υπουργείο Τουρισμού προχωράμε στην αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης αναφορικά με τις πανεπιστημιακές και επαγγελματικές σχολές, και επεξεργαζόμαστε τις μεθόδους όπου θα υπάρξει ουσιαστική εκμάθηση των αρχών και της λειτουργίας της τουριστικής διαδικασίας και επιχειρηματικότητας.

Αυτό το θέμα εξάλλου άπτεται και της γενικότερης ανάγκης καθιέρωσης των μορφών μη τυπικής εκπαίδευσης στα σχολεία και στα πανεπιστήμια, ώστε να προχωράμε στην ανάπτυξη των ικανοτήτων των παιδιών και των νέων ανθρώπων.

– Ο ΕΟΤ έχει ένα πλούσιο οπτικό και οπτικοακουστικό υλικό ήδη από το 1927. Πώς σκοπεύετε να το αξιοποιήσετε;

– Ο ΕΟΤ φέτος γιορτάζει τα 70 έτη λειτουργίας από τη δημιουργία του με τη θεσμική του μορφή ως οργανισμός και ήδη προγραμματίζουμε σχετικές δράσεις. Η παρουσία του ΕΟΤ διαχρονικά έχει αφήσει ως παρακαταθήκη ένα υλικό που αξίζει την προσοχή και την ανάδειξή του γιαυτό ήδη συνεργαζόμαστε με ιδρύματα και φορείς του τουρισμού και του πολιτισμού, ώστε με συνέργειες να αξιοποιήσουμε πλήρως την εικόνα που δίνει ο ΕΟΤ για τη χώρα μας διεθνώς.

Η συνολική ανάδειξη του έργου και του ρόλου του ΕΟΤ, περιλαμβάνει και το υλικό που διαθέτει, ενώ ένα πρώτο δείγμα των σχεδιασμών μου υπάρχει στην ειδική σειρά γραμματοσήμων και καρτών που θα τυπωθούν από τα ΕΛΤΑ, με αφορμή τα 70 χρόνια του ΕΟΤ.

– Η Κίνα αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε υγειονομική καραντίνα. Η επιδημία που έχει ξεσπάσει θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στον τουρισμό της Ελλάδας. Έχετε απευθυνθεί σε άλλες αγορές προκειμένου να μην υπάρξει απορρύθμιση στον κλάδο αυτό; Και αν ναι σε ποιες;

– Η συνολική μας στρατηγική αφορά σε μία ολοκληρωμένη διεθνή παρουσία σε παραδοσιακές αγορές καθώς και σε αγορές στόχους όπως η Κίνα και η Ινδία. Ήδη έχουμε συγκροτήσει στο πλαίσιο συνεργασίας Ελλάδας – Κίνας, μία ειδική ομάδα για την εξειδίκευση των συνεργειών στον τουριστικό τομέα όπου στοχεύουμε σε μεγάλη αύξηση των επισκεπτών από την Κίνα για τα επόμενα χρόνια.

Σίγουρα οι κρίσεις υγείας προκαλούν προβλήματα στην οικονομία των χωρών και στην ταξιδιωτική τους κατάσταση, όμως η Ελλάδα κινείται με βάση τις κατευθύνσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας με ψυχραιμία και συγκροτημένες κινήσεις για την αντιμετώπιση του πραγματικά άμεσου και κρίσιμου ζητήματος.

Σαφώς και η αγορά της Κίνας με βάση τους σχεδιασμούς μας έχει μεγάλη σημασία όμως δεν εξαρτόμαστε από καμία αγορά και για αυτό συνεργαζόμαστε με τους φορείς του τουρισμού ώστε να έχουμε μία συνολική προβολή στις αγορές στόχους που μας αφορούν, για να μην υπάρχουν προβλήματα στον τουριστικό τομέα.