Αποχωρεί από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση η γερμανική τράπεζα DVB

Container ship in export and import business and logistics. Shipping cargo to harbor by crane. Water transport International. Aerial view

Στην κλίνη του Προκρούστη συνεχίζει να βρίσκεται η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία αφού η χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών μειώνεται όλο και περισσότερο.

Μεγάλα τραπεζικά ιδρύματα «κλείνουν» το ναυτιλιακό τους χαρτοφυλάκιο.

Η γερμανικών συμφερόντων DVB με έδρα τη Φρανκφούρτη είναι μία ακόμη ευρωπαϊκή τράπεζα που αποχωρεί από τη ναυτιλία. Η DVB κατατάσσεται ανάμεσα στο Top 10 όσο αφορά τα η ναυτιλιακή χρηματοδότηση με χαρτοφυλάκιο που ανέρχεται στα 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Lloyd’s List η τράπεζα έχει σταματήσει να χορηγεί δάνεια, έχει ενημερώσει τους εφοπλιστές που είναι πελάτες της αλλά δεν έχει προβεί σε επίσημη ανακοίνωση. Όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα η απόφαση αυτή δεν ήρθε σαν κεραυνός εν αιθρία. Και αυτό γιατί η μητρική εταιρεία DNZ από πέρσι έψαχνε να πουλήσει ο ναυτιλιακό της χαρτοφυλάκιο.

Η DVB έχει γραφεία στην Ελλάδα, στο Άμστερνταμ, στο Αμβούργο, στο Λονδίνο και στο Όσλο και εκτός Ευρώπης στη Νέα Υόρκη, στο Κουρακάο, στη Σιγκαπούρη και στο Τόκιο.

Η τράπεζα πέρσι ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος χρηματοδότης της ελληνόκτητης ναυτιλίας μετά την Credit Suisse. Το λουκέτο στα γραφεία που βρίσκονται σε ναυτιλιακά κέντρα αναμένεται μέχρι το τέλος του 2020 και όλα τα υφιστάμενα δάνεια θα τα διαχειρίζεται το γραφείο στο Άμστερνταμ.

Τα τελευταία χρόνια έχουν αποχωρήσει από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση μεγάλες διεθνώς τράπεζες, οι οποίες, προκειμένου να απεμπλακούν από τα δάνεια αυτά και να κλείσουν τα ναυτιλιακά τους χαρτοφυλάκια. Τράπεζες που αποτελούσαν βασικό πυλώνα της ναυτιλίας όπως RBS, LlOYDS BANK, NOVASCOTIA, CALYON, BREMENLANDENSBANK και CIT, δεν χρηματοδοτούν τη ναυτιλία.

«Η ναυτιλία ήταν ένας άκρως ζημιογόνος τομέας για τις περισσότερες τράπεζες. Αυτό οφείλετε κυρίως στο ότι η ναυτιλία είναι από τις πλέον δυναμικές βιομηχανίες με διεθνή χαρακτήρα και με μεγάλες αυξομειώσεις στις αξίες των πλοίων» εξηγούν οικονομικοί αναλυτές.

Το 2018 η χρηματοδότηση της παγκόσμιας ναυτιλίας μειώθηκε κατά 12,8% καθώς από τα 345 δισεκατομμύρια δολάρια υποχώρησε στα 300, παρά το γεγονός ότι την ίδια περίοδο ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε. Πρόκειται για το χαμηλότερο ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο από το 2008. Οι τράπεζες με ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο είναι 40 τον αριθμό. Αρκετές από αυτές μειώνουν επιθετικά το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιό τους πουλώντας τα δάνεια που έχουν.

Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Bank Research, τα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα συνέχισαν να μειώνουν τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση η οποία το 2018 συρρικνώθηκε κατά 14% σε σύγκριση με το 2017.

Εξαίρεση στην Ευρώπη αποτελούν οι ελληνικές και οι γαλλικές τράπεζες (λόγω της BNP οι τελευταίες ) οι οποίες αυξάνουν σταδιακά τα δάνεια που χορηγούν στη ναυτιλία. Οι σκανδιναβικές τράπεζες μειώνουν συνεχώς το χαρτοφυλάκιό τους αφού τη θέση τους έχουν πάρει Σκανδιναβοί ιδιώτες επενδυτές ή funds.Oι γερμανικές είναι σε κάθετη πτώση – από τα 38 στα 13 δισεκατομμύρια.

Από τις ελληνικές τράπεζες η Πειραιώς έχει χαρτοφυλάκιο στη ναυτιλία ύψους 2,84 δισεκατομμυρίων, η Εθνική Τράπεζα 2,46 και η Alpha Bank 2,34 δισ.

Πτώση σημειώνουν και οι κινεζικών συμφερόντων τράπεζες που μείωσαν κατά 13% την έκθεσή τους στη ναυτιλία. Οι αμερικανικές τράπεζες ενίσχυσαν το ναυτιλιακό τους χαρτοφυλάκιό τους κατά 5%.

Σε παγκόσμιο επίπεδο πρώτη στην τραπεζική χρηματοδότηση είναι η China Exim με 17,5 δισ. και ακολουθεί η γαλλική BNP Paribas με 17,3 η γερμανική KfW με 16,46 δισ.