Πάτρα-Πύργος: Τα παζάρια των εργολάβων και οι διαφωνίες

Τη δέσμευση της Ολυμπίας Οδού ότι προτίθεται να αναλάβει την κατασκευή του Πάτρα -Πύργος περιμένουν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να προχωρήσουν σε επίσημο αίτημα γνωστοποίησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αλλαγή πορείας στο έργο. Το θετικό σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, είναι ότι οι Βρυξέλλες έχουν σαφή εικόνα του έργου και των αδυναμιών του και δεν έχουν απορρίψει την πρόταση της παρούσας κυβέρνησης για επανένταξη στην σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, την οποία θεωρούν ως ασφαλέστερη λύση για την σωτηρία του έργου.

Το μόνο γκρίζο σημείο της διαπραγμάτευσης είναι ο σκεπτικισμός που εγείρεται από την πλευρά των Γερμανών της Hochtief που ελέγχουν το 17% της παραχώρησης για την ανάληψη της δέσμευσης αυτής, εν αντιθέσει με τους υπόλοιπους μετόχους και ειδικά την Γαλλική Vinci που είναι ο leader του έργου με σχεδόν 30%, η οποία βλέπει θετικά την εξέλιξη αυτή. Στο υπουργείο θεωρούν ότι τα όποια εμπόδια υπάρχουν μπορούν να ξεπεραστούν εξετάζοντας και εναλλακτικές λύσεις που φαίνεται να υπάρχουν στο τραπέζι ακόμη και με μετοχικές ανακατατάξεις εντός των παραχωρήσεων.

Η Ολυμπία Οδός διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Πατρών από τον οποίο εξαιρέθηκε το 2013 το Πάτρα Πύργος για να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο με την γνωστή εξέλιξη του τεμαχισμού του σε οκτώ εργολαβίες. Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου υπό τον κ. Κώστα Καραμανλή έχει παγώσει από τον περασμένο καλοκαίρι την πορεία υλοποίησης του έργου, αναζητώντας εναλλακτική λύση για την κατασκευή του έργου που θεωρεί ότι με τον παρόντα σχεδιασμό δεν θα μπορέσει να ολοκληρωθεί και θα αναγκαστεί όπως και σε πλήθος άλλων έργων στο παρελθόν, το δημόσιο να καταβάλλει πολλαπλάσια δαπάνη για να τελειώσει.

Τις επόμενες μέρες είναι προγραμματισμένη και νέα συνάντηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή με την Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής για το Πάτρα-Πύργος καθώς ο χρόνος πιέζει για να βρεθούν λύσεις.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε τις προηγούμενες μέρες ο υπουργός σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους, το υπουργείο συζητά με τις Βρυξέλλες τρεις λύσεις για την κατασκευή του έργου. Η πρώτη είναι η ακύρωσή του και η ενσωμάτωση της εργολαβίας στην Ολυμπία Οδό, η δεύτερη είναι η σύμπτυξη του έργου σε δύο εργολαβίες (αντί για οκτώ που έχουμε σήμερα) και η τρίτη είναι η συνέχισή του ως έχει δημοπρατηθεί.

Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι η Κομισιόν συζητά και τις τρεις για αυτό και οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν.

Όπως τόνισε ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η απένταξη του έργου από το ΕΣΠΑ καθώς η εργολαβία για να αποφύγει τον κίνδυνο οφείλει να έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2023. Σε διαφορετική περίπτωση, το έργο πρέπει να γίνει με εθνικούς πόρους.

Ο κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι ως τμήμα της Ολυμπίας Οδού έχει ελπίδες να κατασκευαστεί στους χρόνους που απαιτούνται, λέγοντας ότι σε αυτή την περίπτωση θα χρειαστεί να βάλουν χρήματα και οι παραχωρησιούχοι.

Ερωτηθείς για την στάση των εργολάβων που έχουν κηρυχθεί ανάδοχοι και περιμένουν το υπουργείο να αποφανθεί για την τύχη του έργου, ο υπουργός Υποδομών ανέφερε ότι η μόνη εταιρεία που είναι αρνητική είναι η GD Infrastrutture που υποστηρίζεται από τον κ. Πρόδρομο Εμφιετζόγλου. Υπενθυμίζεται ότι η Ιταλική εταιρεία είναι και η μόνη που έχει λάβει προκαταβολή για τα έργα που έχει αναλάβει, καθώς αμέσως μετά το υπουργείο πάγωσε όλες τις πληρωμές.