Το μυστικό παζάρι του Χ. Σπίρτζη με τους εργολάβους

Οι απευθείας αναθέσεις για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και της Ιονίας Οδού με αντάλλαγμα για μείωση των διοδίων.

Την ώρα που αναμένεται από την πολιτεία η προκήρυξη του διαγωνισμού για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, μια λύση από το παρελθόν την οποία είχε υποβάλει δημόσια ο τότε επικεφαλής της Ελλάκτωρ Δ. Κούτρας έρχεται στο προσκήνιο. Συγκεκριμένα, από τον τότε ισχυρό άντρα του ομίλου Ελλάκτωρ είχε υποστηριχθεί με επιχειρηματολογία η άποψη ότι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού θα μπορούσαν να υλοποιηθούν με παράταση προς τους εργολάβους της σύμβασης διαχείρισης, η οποία λήγει το 2024. Και παράταση για ένα ή δύο χρόνια θα σήμαινε σημαντικό όφελος για το Δημόσιο.

Το μείζον ζήτημα και η ουσία

Στις μέρες μας ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης είναι κατ’ αρχήν θετικός και έχει ήδη συζητήσει με τους εργολάβους για μονοετή ή διετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα με αντάλλαγμα την κατασκευή του έργου επέκτασης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στο τμήμα Κορωπί – Λαύριο. Ωστόσο, το μείζον ζήτημα δεν είναι το συγκεκριμένο σιδηροδρομικό τμήμα και η μικρή επέκταση για ένα ή δύο χρόνια της σύμβασης. Η ουσία έγκειται στην κατασκευή των υπόλοιπων τμημάτων της Αττικής Οδού, και συγκεκριμένα της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης με την Ραφήνα, του οδικού τμήματος που ενώνει τη Λεωφόρο Κύμης με την Εθνική Οδό, αλλά και του οδικού τμήματος από την Κατεχάκη μέχρι την Βουλιαγμένη.

Nέο μπόνους στα ανταλλάγματα

Υπό αυτό το πρίσμα στο υπουργείο Υποδομών, και συγκεκριμένα στο γραφείο του αρμόδιου υπουργού, επικρατεί η άποψη ότι οι μεγάλες αυτές επεκτάσεις της Αττικής Οδού θα μπορούσαν να γίνουν χωρίς διαγωνισμό και να ανατεθούν στους εργολάβους που διαχειρίζονται τον οδικό άξονα, δηλαδή την Ελλάκτωρ και την J&P Άβαξ, με αντάλλαγμα την επέκταση της σύμβασης διαχείρισης όχι για 1-2, αλλά για αρκετά χρόνια, ενώ στο τραπέζι φαίνεται πως μπαίνει ως νέο μπόνους στα ανταλλάγματα, στο οποίο αποσκοπεί η πολιτεία, η μείωση των διοδίων. Καλά πληροφορημένες πηγές υποστηρίζουν πως οι συζητήσεις μεταξύ Σπίρτζη και εργολάβων έχουν ήδη ξεκινήσει και διεξάγονται με πλήρη μυστικότητα και πλέον το αντικείμενό τους δεν αφορά σε μικρό σιδηροδρομικό έργο αλλά στο σύνολο των επεκτάσεων, δηλαδή έργα μαμούθ που θα αλλάξουν την μορφή της Αττικής και για τα οποία θα υπάρξουν σκληρές διαπραγματεύσεις. Υπό αυτή την οπτική στις συζητήσεις που έχουν μπει στο τραπέζι μεταξύ Σπίρτζη και εργολάβων μπαίνει από την μια μεριά η ανάθεση του συνόλου των επεκτάσεων της Αττικής Οδού στους εργολάβους, οι οποίοι θα αναζητήσουν την χρηματοδότησή τους με αντάλλαγμα την επέκταση τουλάχιστον για μία δεκαετία της Αττικής Οδού αλλά και ταυτόχρονη μείωση των διοδίων ούτως ώστε πρώτον να ανακουφιστεί η κοινωνία και δεύτερον να χρησιμοποιηθεί η επίτευξη του σκοπού αυτού για λόγους προεκλογικούς τον Οκτώβριο. Η υλοποίηση του σχεδίου αυτού με λεπτομέρειες που θα καθοριστούν στην πράξη συγκεντρώνει πολύ μεγάλες πιθανότητες. Και ίσως σε περίπτωση δυσκολιών ανεύρεσης της χρηματοδότησης από τους εργολάβους να συμμετάσχει το Ελληνικό Δημόσιο με ένα συγκεκριμένο ποσοστό.

Οι επεκτάσεις της ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ

Μια αντίστοιχη περίπτωση αποτελεί και το ζήτημα της Ιονίας Οδού, την οποία διαχειρίζεται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Όσον αφορά στην συγκεκριμένη υπόθεση έχουν ήδη ξεκινήσει οι συζητήσεις μεταξύ του εργολάβου και του υπουργείου Υποδομών σχετικά με το οδικό τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά. Ένα έργο που θεωρείται η φυσική επέκταση της Ιονίας Οδού και φτάνει μέχρι το συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς προς Αλβανία, ένα έργο που θα ολοκληρώσει τον άξονα της Ιονίας και θα συνδέσει την χώρα μέσω ενός αυτοκινητοδρόμου με το σημαντικότερο πέρασμα στην Αλβανία. Να θυμίσουμε ότι το έργο αυτό είχε αρχικά επιλεγεί ως ένα από τα μεγάλα έργα υποδομής του ΕΣΠΑ 2014-2020 αλλά τελικά αποσύρθηκε, ενώ στην συνέχεια είχαν γίνει συζητήσεις για την υλοποίησή του μέσω χρηματοδότησης από την ΕΤΕΠ.

Οι διαπραγματεύσεις

Το δεύτερο μεγάλο έργο μεταξύ των επεκτάσεων της Ιονίας Οδού είναι η σύνδεσή της με το Αγρίνιο. Προβλέπεται να γίνει μέσω κλειστού αυτοκινητοδρόμου, ο προϋπολογισμός προσεγγίζει τα 77 εκατ., ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός για το Ιωάννινα – Κακαβιά θα ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ, αν σκεφτεί κανείς ότι βάσει προϋπολογισμού το μισό περίπου έργο θα αγγίξει τα 340 εκατ. ευρώ. Υπό αυτά τα δεδομένα αντίστοιχα με τις συζητήσεις με τους εργολάβους για την Αττική Οδό έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις μεταξύ Σπίρτζη και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τις επεκτάσεις της Ιονίας Οδού. Σημειώνεται ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εκμεταλλεύεται για 30 χρόνια την Ιόνια Οδό με σύμβαση που υπογράφηκε στα τέλη του 2006. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στο τραπέζι έχει μπει η απευθείας ανάθεση των επεκτάσεων στον εργολάβο με ταυτόχρονη παράταση της σύμβασης διαχείρισης της Ιονίας Οδού αλλά και μείωση του κόστους των διοδίων.