Πώς έπεσε έξω η Miss Raxevsky μετά από 40 χρόνια

Οι τελευταίοι 100 εργαζόμενοι της εταιρείας, που παραμένουν απλήρωτοι εδώ και 14 μήνες, διαφωνούν και υποστηρίζουν ότι εμπιστεύτηκαν τη διοίκηση και όσα τους έλεγε, για να καταλήξουν τελικά άνεργοι και χωρίς να πάρουν τη νόμιμη αποζημίωση. Θύματα και αυτοί ενός λουκέτου μέσα στην κρίση, για μια εταιρεία που μέχρι το 2012 άντεχε τα χτυπήματα έχοντας πίσω της μια ιστορία που ξεκίνησε στη μακρινή Ρωσία από τον παππού της Ελενας Ραξέβσκι, όταν ο τελευταίος αποφάσισε να έρθει στην Ελλάδα για ένα νέο ξεκίνημα. Η μικρή βιοτεχνία που ανοίγει ο Ρώσος εμιγκρές παράγει και πουλάει στη χονδρική έτοιμα ενδύματα δημιουργώντας σταδιακά ένα καλό πελατολόγιο. Ούτε αυτός μπορεί να φανταστεί, όταν αποσύρεται στα μέσα της δεκαετίας του ’50, παραδίδοντας τα ηνία της εταιρείας στα παιδιά του, ότι η εγγονή του Ελένη θα μεγαλουργήσει.

Μαζί με τον σύζυγό της Γιώργο Μουρτζούχο ιδρύουν το 1976 την εταιρεία Helen’s Club S.A., δίνοντας έμφαση στις εξαγωγές ρούχων σε χώρες της Ευρώπης, όπως η Σουηδία, η Γαλλία, η Αυστρία, η Ολλανδία, η Ισπανία, ενώ εξάγουν επίσης στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Οι δουλειές πηγαίνουν πολύ καλά και μετά από έξι χρόνια η δαιμόνια Ελένη μαζί με τον άνδρα της παίρνουν την απόφαση να εισέλθουν στην αγορά της λιανικής πώλησης. Το λογότυπο Raxevsky δεσπόζει στις ταμπέλες των δύο πρώτων καταστημάτων της εταιρείας που ανοίγουν σε δύο στρατηγικά σημεία πώλησης, το πρώτο στο Κολωνάκι και το δεύτερο στην Πατησίων. Παρόλο που το brand δεν είναι γνωστό μαγεύει τη μέση Ελληνίδα που θέλει να φοράει κάτι επώνυμο το οποίο δεν είναι πανάκριβο και τα πρώτα σχέδια γίνονται ανάρπαστα. Η επιτυχία έρχεται με σταθερά βήματα και το ζευγάρι στη ζωή και στη δουλειά ανοίγει σταδιακά μέχρι το 1990 άλλες επτά μπουτίκ Raxevsky στην Αθήνα. Την επόμενη δεκαετία η εταιρεία εξαπλώνεται σε όλη σχεδόν την Ελλάδα, ανοίγοντας καταστήματα σε όλες τις μεγάλες πόλεις και τα νησιά που προσελκύουν τουρισμό.
Η Ελενα Ραξέβσκι και ο σύζυγος της βιώνουν τις πιο όμορφες στιγμές της κοινής τους πορείας, έχουν αποκτήσει δύο γιους και η ζωή τους είναι αυτό που κάποιος θα αποκαλούσε ιδανική. Διαθέτουν μια πανέμορφη κατοικία, ταξιδεύουν στο εξωτερικό και είναι αποδεκτοί σε συγκεκριμένους κοσμικούς κύκλους όταν η μοίρα αποφασίζει να χτυπήσει. Η γυναίκα που έδωσε το όνομά της στο brand νοσεί από την επάρατη νόσο και παρά τη μάχη που δίνει φεύγει τελικά από τη ζωή, αφήνοντας πίσω της τον Γιώργο Μουρτζούχο και τα δύο παιδιά τους.

O Mουρτζούχος αναλαμβάνει τα ηνία μιας εταιρείας που πλέον έχει ανοιχτεί και στις αγορές του εξωτερικού με μαγαζιά στη Βουλγαρία, στη Γερμανία, στη Ρουμανία και στην Κύπρο. Τα καλοκαίρια περνάει μεγάλο μέρος των διακοπών του στη Σκιάθο, όπου η οικογένεια διαθέτει την ωραιότερη ίσως βίλα στο νησί, πάνω από τις Κουκουναριές. Πρόκειται για ένα πανέμορφο σπίτι, το οποίο φωτογράφισε η αγγλική «Vogue Homme» και όσοι έχουν φιλοξενηθεί έμειναν με το στόμα ανοιχτό από την αρχιτεκτονική του και τους εξαιρετικά διακοσμημένους χώρους. Η αλλαγή στη ζωή του επιχειρηματία θα έρθει στα μέσα περίπου του 2004, όταν θα γνωρίσει την κατά μία εικοσαετία μικρότερή του Ιρέν Χόμσι, με καταγωγή από τον Λίβανο και την Ελλάδα. Το ειδύλλιο καταλήγει σύντομα στα σκαλιά της εκκλησίας και η ευτυχία τους ολοκληρώνεται όταν έρχεται στη ζωή τους η μικρή Μαριελίνα. Με τη μέθοδο του franchise τα καταστήματα της Raxevsky αυξάνονται γεωμετρικά σε μια περίοδο επίπλαστης, όπως αποδείχθηκε περίτρανα λίγα χρόνια μετά, ευημερίας. Το ζευγάρι απολαμβάνει πλέον μια luxury ζωή, με ταξίδια στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη, αλλά και διακοπές στην Ελβετία τον χειμώνα, αφού ο Μουρτζούχος είναι δεινός σκιέρ και ορειβάτης.

Το ηγεμονικό συμβόλαιο της Μακρυπούλια
Η δεύτερη σύζυγος του επιχειρηματία δεν ασχολείται ιδιαίτερα με την εταιρεία, φροντίζει όμως να φωτογραφίζεται σε κοσμικά events και στις επιδείξεις μόδας της Raxevsky. Όταν δίνει συνέντευξη ως μια γυναίκα με έντονη προσωπικότητα και εκρηκτικό χαρακτήρα, η δημοσιογράφος την περιγράφει ως πρέσβειρα της Raxevsky. Όταν μάλιστα τη ρωτάει αν συμφωνεί με τη ρήση της Κοκό Σανέλ ότι η κομψότητα είναι μια αρετή έμφυτη και όχι επίκτητη, απαντά αφοπλιστικά: «Πώς μπορώ να διαφωνήσω όταν η Κοκό Σανέλ μεγάλωσε σε ένα γαλλικό ορφανοτροφείο με αυστηρή μοναχική εκπαίδευση και έφτασε να γίνει σύμβολο της μόδας;».
Εντούτοις, η πρέσβειρα της Raxevsky βρέθηκε τελικά στο πρόσωπο και τις αναλογίες της Ζέτας Μακρυπούλια την εποχή που η καριέρα της ήταν στο πικ. Υπέγραψε ένα ηγεμονικό συμβόλαιο με την εταιρεία σύμφωνα με όσα ψιθυρίζονταν τότε, η οποία αναζητούσε ένα πολύ γνωστό πρόσωπο για να δυναμώσει την εικόνα της. Οι φωτογραφήσεις για τις νέες κολεξιόν ξεφεύγουν από τα σύνορα της Ελλάδας και γίνονται σε εξωτικούς προορισμούς όπως το Μπαλί, οι Μαλδίβες, η Κούβα, τα νησιά Μπόρα – Μπόρα και ο Μαυρίκιος. Το κόστος είναι μεγάλο αλλά ο Γιώργος Μουρτζούχος δεν ανησυχεί, αφού μέχρι το 2010 οι δουλειές πάνε πρίμα και μπορεί να πληρώνει για τη φωτογράφηση της νέας κολεξιόν πολυήμερα ταξίδια στην Αργεντινή και το Τόκιο. Τα επόμενα τέσσερα χρόνια η κατάσταση θα αλλάξει δραματικά. Τα 26 εκατ. ευρώ πωλήσεις το 2010 θα κατρακυλήσουν στα 5 εκατ. ευρώ το 2014, ενώ τα 55 καταστήματα της εταιρείας την ίδια χρονιά είναι πλέον 26. Ο Γιώργος Μουρτζούχος ελπίζει να ανακάμψει με την υπαγωγή της εταιρείας στο άρθρο 106β, αλλά η κατάσταση γίνεται όλο και πιο δυσχερής. Η βουτιά στις πωλήσεις ξεπερνάει το 50% το 2015, ενώ στο σύνολό της από το 2010 μέχρι σήμερα το ποσοστό αγγίζει το 80%, καθιστώντας την επιβίωσή της αδύνατη. Το λουκέτο που έγινε γνωστό στις αρχές της εβδομάδας ήταν απλά το κερασάκι στην τούρτα της πτώχευσης και το θλιβερό αντίο ενός πολύ γνωστού brand που δεν άντεξε στην επέλαση της κρίσης. Μιας κρίσης που δεν καταλαβαίνει ούτε από φίρμες ούτε από ηχηρά επιχειρηματικά ονόματα, παρασέρνοντας στο διάβα της όλους όσοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί.