Πόσο στοιχίζουν οι εκλογές στην κατανάλωση

Ο αντίκτυπος από τις επερχόμενες εκλογές εκτιμάται αρνητικά στις συνολικές πωλήσεις των ταχυκίνητων προϊόντων, δηλαδή των προϊόντων που καταναλώνονται και πωλούνται συχνά, γνωστών και ως FMCG στη γλώσσα της αγοράς, με εύρος από -0,16% έως -0,46% ανάλογα με τον αριθμό των εκλογικών αναμετρήσεων και τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.

Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της μελέτης που «έτρεξε” η εταιρεία έρευνας της αγοράς IRI Hellas και παρουσίασε στα μέσα της εβδομάδας ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της, κ. Παναγιώτης Μπορέτος, κατά τη διάρκεια της τακτικής γενικής συνέλευσης του ECR Hellas, του συνδέσμου προμηθευτών και λιανεμπόρων.

Το βασικό σενάριο, το οποίο στηρίζεται στην υπόθεση ότι το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν θα αυξηθεί κατά 1,2% τη φετινή χρονιά, η ανεργία θα υποχωρήσει κατά μία μονάδα στο 18,4%, οι εθνικές εκλογές θα πραγματοποιηθούν μία φορά και η προεκλογική περίοδος θα είναι σύντομη, προβλέπει πως οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων θα ενισχυθούν κατά 1,5% σε σχέση με έναν χρόνο πριν.

Τι δείχνουν όμως οι «δημοσκοπήσεις» για τις πρώτες ημέρες του 2019. Από τα μέχρι στιγμής στοιχεία για την πορεία της κατανάλωσης, τις πρώτες πέντε εβδομάδες του έτους (η περίοδος αφορά την περίοδο 31/12-3/2) προκύπτει ποσοστιαία αύξηση 8,47% ή ενίσχυση του τζίρου κατά 42,3 εκατ. ευρώ σε απόλυτους αριθμούς, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018.

Αυτό οφείλεται αφενός στο γεγονός ότι στην εξεταζόμενη περίοδο συμπεριλαμβάνεται η 31η Δεκεμβρίου του 2018 και αφετέρου ότι τα καταστήματα την πρώτη εβδομάδα δούλεψαν μία ημέρα περισσότερο σε σχέση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2018, όπου τα Θεοφάνια είχαν «πέσει” Σάββατο, με αποτέλεσμα ο τζίρος να ενισχυθεί κατά 51,6% ή κατά 31,9 εκατ. ευρώ.

Τη δεύτερη εβδομάδα, η κατανάλωση σημείωσε πτώση 3,4%, επανήλθε σε θετικό έδαφος την τρίτη και τέταρτη εβδομάδα (αύξηση τζίρου 9% και 7,1% αντίστοιχα) για να υποχωρήσει 1,8% την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου.

Πέρυσι ο τζίρος των σούπερ μάρκετ ενισχύθηκε κατά 2,7% σε σχέση με το 2017, με τις πωλήσεις καταψυγμένων προϊόντων να έχουν καταγράψει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη 7,3% σε όγκο και 8,8% σε αξία. Η κατηγορία των snacks σημείωσε τη δεύτερη μεγαλύτερη ανάπτυξη 6,2% σε αξία και 6,3%, ενώ τα γαλακτοκομικά, μια κατηγορία που τζιράρει 882,5 εκατ. ευρώ, εμφάνισε αύξηση 2,8% στην αξία των πωλήσεών της και οριακή αύξηση 0,9% στον όγκο.