Με απώλεια μεριδίου στον παγκόσμιο στόλο το ελληνικό νηολόγιο

Μπορεί να διατήρησε το 2018 την ένατη θέση στη λίστα των δέκα ισχυρότερων νηολογίων του κόσμου, ωστόσο η ελληνική σημαία μείωσε σημαντικά το μερίδιό της στον παγκόσμιο στόλο σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, σύμφωνα με σχετική έρευνα του Lloyd’s List Intelligence. Πάντως, εξακολουθεί να διαθέτει τον δεύτερο σε μέγεθος (μερίδιο αγοράς) επιβατηγό στόλο στον κόσμο και τον τέταρτο μεγαλύτερο στόλο δεξαμενόπλοιων, μετά τα νηολόγια των Νήσων Μάρσαλ, Παναμά και Λιβερίας. Η έρευνα για τα δέκα μεγαλύτερα νηολόγια του πλανήτη του Lloyd’s List Intelligence (ολοκληρώθηκε στις 5 Νοεμβρίου) έδειξε ότι τα τέσσερα εξ αυτών εμφάνισαν πτώση, με το ελληνικό νηολόγιο να καταγράφει τη μεγαλύτερη με βάση τη μεταφορική ικανότητα (9,75% και από τους 83,85 εκατ. dwt το 2017, στους 75,67 εκατ. dwt το 2018), γεγονός που υποδηλώνει τη συνεχή μείωση ανταγωνιστικότητας έναντι άλλων νηολογίων. Πτώση κατέγραψε ακόμη το νηολόγιο του Παναμά, που όμως διατηρεί την πρώτη θέση παγκοσμίως (355,53 εκατ. dwt), του Χονγκ Κονγκ, της Σιγκαπούρης, και των Μπαχαμών.

Ανταγωνιστές

Η Ελλάδα εκτός από τις παραδοσιακές σημαίες (Παναμά, Λιβερίας, κ.λ.π.) δέχεται έντονη ανταγωνιστική πίεση και από το νηολόγιο της Μάλτας, το οποίο καταλαμβάνει την έκτη θέση παγκοσμίως και είναι το μεγαλύτερο νηολόγιο σε επίπεδο Ε.Ε. (111,51 εκατ. dwt), ενώ ανταγωνιστική εμφανίζεται τα τελευταία χρόνια και η κυπριακή σημαία, η οποία βρίσκεται εκτός πρώτης δεκάδας, όμως κοντά σε αυτήν (δωδέκατη θέση). Όπως προσθέτει η εφημερίδα, η εικόνα της Ελλάδας αντανακλά την αδυναμία της χώρας να παράγει περισσότερους ναυτικούς, η παρουσία των οποίων θα μπορούσε να συμβάλει στην αύξηση της χωρητικότητας, καθιστώντας την ελληνική σημαία –που απαιτεί ένα αριθμό Ελλήνων ως πλήρωμα στα πλοία της– μια πιο βιώσιμη επιλογή για τους πλοιοκτήτες. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ένα ισχυρό ελληνικό νηολόγιο μπορεί να εκπροσωπεί πληρέστερα και πιο αποτελεσματικά τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας, μια ανάγκη που προέκυψε ανάγλυφα και κατά τη διάρκεια των πρόσφατων διεργασιών στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό γύρω από το θέμα των νέων καυσίμων που θα εισέλθουν στην αγορά μετά το 2020.

Πρωτιά του Παναμά

Όπως προαναφέρθηκε, το νηολόγιο του Παναμά προηγείται των υπολοίπων. Ωστόσο, ορισμένα νηολόγια επιτάχυναν τον ρυθμό ανάπτυξής τους και μείωσαν το χάσμα από την κορυφή. Παρά τον έλεγχο του μεγαλύτερου και του δεύτερου μεγαλύτερου μεριδίου στις αγορές φορτηγών πλοίων (bulker) και δεξαμενόπλοιων (tanker), αντίστοιχα, το νηολόγιο έχασε σχεδόν το 5% της χωρητικότητάς του φέτος, με μείωση κατά 6% στα bulker. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η σημαία των Νησιών Μάρσαλ (245,10 εκατ. dwt), με τη μεταφορική ικανότητα του νηολογίου να αυξάνεται κατά 7,85% περίπου σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν. Η αυξανόμενη δημοτικότητα του νηολογίου δείχνει ότι θα μπορούσε να αποτελέσει σοβαρό ανταγωνιστή του νηολογίου του Παναμά, ωστόσο εξακολουθεί να έχει να καλύψει σημαντικό έδαφος, ενώ υπάρχει και έντονος ανταγωνισμός με τα νηολόγια που βρίσκονται στις επόμενες θέσεις της λίστας.

Ανοδικά η Λιβερία

Αύξηση παρουσίασε και η σημαία Λιβερίας (στα 231,7 εκατ. dwt από 226,07 εκατ. dwt το 2017) που συμπληρώνει την πρώτη τριάδα των μεγαλύτερων νηολογίων του κόσμου και διεύρυνε το αποτύπωμά του στην αγορά bulker, ενώ αντιθέτως τα νηολόγια του Χονγκ Κονγκ και της Σιγκαπούρης, που βρέθηκαν στην τέταρτη και πέμπτη θέση, κατέγραψαν μικρή πτώση σε σύγκριση με πέρυσι με όρους μεταφορικής ικανότητας. Το νηολόγιο της Μάλτας ήταν το μόνο, σε σχέση με τα μεσαίας κατηγορίας νηολόγια της δεκάδας, που παρουσίασε αυξημένη μεταφορική ικανότητα φέτος. Η σημαία έχει επεκτείνει σταθερά την εμβέλειά της τα τελευταία 10 χρόνια και οι ρυθμοί ανάπτυξής της δείχνουν ότι μέσα σε λίγα χρόνια θα μπορούσε ενδεχομένως να μπει μέσα στην πρώτη πεντάδα, σημειώνει η Lloyd’s List. Εντύπωση πάντως προκαλεί η πορεία του κινεζικού νηολογίου το οποίο το 2018 έχασε έδαφος, καθώς η μεταφορική ικανότητα του μειώθηκε ελαφρώς. Τέλος, επισημαίνεται ότι το νηολόγιο της Ιαπωνίας επεκτάθηκε και η μεταφορική του ικανότητα του αυξήθηκε το 2018, για να διευρύνει την απόστασή του από τα νηολόγια των ΗΠΑ και της Κύπρου που ακολουθούν. Ένα ισχυρό ελληνικό νηολόγιο μπορεί να εκπροσωπεί πληρέστερα και πιο αποτελεσματικά τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας.