Υποχώρησε πέμπτος ο Πειραιάς το 2017 στα λιμάνια κρουαζιέρας της Μεσογείου

Κρίσιμες για το μέλλον του κλάδου οι επενδύσεις που δρομολογεί η Cosco με προβλήτες, σταθμούς επιβατών και ξενοδοχεία.

Μπορεί το εμπορικό κομμάτι του λιμανιού του Πειραιά να σκαρφαλώνει αλματωδώς θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας. Παραμένει πέμπτος στα λιμάνια της Μεσογείου με βάση τους επισκέπτες κρουαζιέρας ενώ είναι τρίτος στα εμπορευματοκιβώτια. Και αυτό όμως θεωρείται επιτυχία με βάση την κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο και ειδικότερα την κατάρρευση της ζήτησης για Τουρκία και Αίγυπτο τα προηγούμενα χρόνια. Έτσι οι επενδύσεις που δρομολογεί η Cosco στον ΟΛΠ, με προβλήτες, σταθμούς επιβατών και ξενοδοχεία, θα είναι κρίσιμες για το μέλλον αυτής της δραστηριότητας.

Τι κάνει, όμως, ο ανταγωνισμός στη Δυτική Μεσόγειο; Oι 15 κορυφαίοι μεσογειακοί λιμένες κρουαζιέρας κατέγραψαν πτώση κατά 4,2% το 2017, ενώ μόνο πέντε από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια της Μεσογείου είδαν τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας να αυξάνεται. Ο Πειραιάς υποχώρησε, σύμφωνα με τα στοιχεία του Port Economics, κατά 3,7%. Το 2017 είναι η πρώτη χρονιά που τρεις μεσογειακοί λιμένες καταγράφουν περισσότερες από δύο εκατομμύρια κινήσεις επιβατών: Βαρκελώνη (2,7 εκατ.), Τσιβιταβέκια (2,2 εκατ.) και Βαλεαρίδες Νήσοι με τους πέντε λιμένες τους, Πάλμα, Αλκούντια, Μαχόν, Ιμπίθα και Λα Σαβίνα να καταγράφουν 2,1 εκατ.

Οι ισπανικοί λιμένες κυριαρχούν και εμφανίζουν αυξητικές τάσεις σε σχέση με τους υπόλοιπους. Τρεις από τους πέντε λιμένες που κατέγραψαν αύξηση της κίνησης το 2017 είναι ισπανικοί. Αντίθετα με τα ισπανικά, τα επτά ιταλικά λιμάνια παρουσίασαν πτώση, με τη σημαντικότερη στη Νάπολη (-40,8%) και τη Βενετία (-12,5%), η οποία υποχώρησε στην 4η θέση της κατάταξης.

Μοναδική εξαίρεση

Από το 2010 οι κορυφαίοι 15 λιμένες κρουαζιέρας της Μεσογείου εμφανίζουν αύξηση 10,5%, με τον αριθμό των κινήσεων επιβατών να αυξάνεται στα 10 από τα 15 λιμάνια που καταγράφουν άνοδο, με εξαίρεση τον Πειραιά, αλλά και λιμάνια που δοκιμάστηκαν από υπερβολική εκμετάλλευση, πρόβλημα που αντιμετωπίζει και η Σαντορίνη. Οι δύο μεγαλύτεροι λιμένες στην Αδριατική που επηρεάστηκαν από τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών στον συνωστισμό (overcrowding) που έχει προκαλέσει η ανάπτυξη της κρουαζιέρας, η Βενετία (-13,3%) και το Ντουμπρόβνικ (-25%), συνέχισαν να καταγράφουν μείωση.